19 دی: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی گفت: ایران و پاکستان به صورت مستقیم از اتفاقات افغانستان تاثیر می‌پذیرند که این موضوع سبب شده تقویت اشتراکات و همکاری‌ها دو کشور ضروری و بیش از گذشته شود.
حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست همسایگان افغانستان در سمرقند در دیدار خانم حنا ربانی وزیر مشاور امور خارجه پاکستان در خصوص موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این دیدار با اشاره به جایگاه روابط دو کشور در چارچوب سیاست همسایگی به عنوان یکی از اولویت‌های رویکرد سیاست خارجی دولت آیت الله رئیسی، بر ضرورت پیگیری و عملیاتی شدن توافقات قبلی دو کشور تاکید کرد.
امیرعبداللهیان یادآور شد: خوشبختانه روابط دوستانه دو کشور در عرصه دو جانبه در روال رو به رشدی قرار گرفته است و امیدوارم شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش روابط باشیم.
وی همکاری نزدیک و متقابل ایران و پاکستان در زمینه افغانستان را بستر ساز ارتقای همکاری‌های سه جانبه دانست و تاکید کرد: ایران و پاکستان هر دو از اتفاقات افغانستان به طور مستقیم تاثیر می‌پذیرند و همین نکته، تقویت بیش از پیش اشتراکات و همکاری‌ها را ضروری تر می‌سازد.
امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از آماده افتتاح شدن خط انتقال برق پولان به گوادر و همچنین بازارچه مرزی پیشین مند اجرای این پروژه‌ها را بیانگر ظرفیت‌های دو طرف برای همکاری‌های بیشتر دانست.
در ادامه خانم حنا ربانی وزیر مشاور در امور خارجی جمهوری اسلامی پاکستان در این دیدار دیدگاه کشورش در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای و از طریق همسایگان را تشریح و آن را عاملی برای پیشرفت، توسعه و شکوفایی در کشورهای منطقه دانست.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ظرفیت‌های اقتصادی مکمل در حوزه همکاری‌ها بر اراده کشورش در این خصوص تاکید کرد.
همکاری‌های مرزی در عرصه های مختلف امنیتی و تجاری، گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی، برگزاری کمیته های امنیتی، کنسولی و پیگیری توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی و دیدارهای متقابل مقامات سطح بالا از مهمترین مباحث مطرح شده در این ملاقات بود.

  • نویسنده :
  • منبع :