19 دی: مستند «سلمان از آغاز» که چندی پیش از شبکه یک روانه آنتن سیما شد، در کنار نمایش پشت صحنه و جزئیات تولید سریال «سلمان فارسی» گفت‌وگویی جدید از داوود میرباقری را پخش کرد که حاوی نکات جالبی بود. او در این مصاحبه درباره جذابیت‌های شخصیت سلمان و تخیلی بودن برخی شخصیت‌ها توضیحاتی را ارائه کرد.
داوود میرباقری، کارگردان «سلمان فارسی» گفت: یکی از جذابیت های شخصیت سلمان فارسی این بود که اطلاعات درباره‌اش کم بود. آنچه هست به افسانه شبیه است. من می‌توانستم در یک محدوده بسیار خط کشی شده در تاریخ تخیل کنم. کافی بود برای این قصه یک نقطه شروع و پایان در نظر بگیرم. خود بخود خیلی از مواد و مصالحی را که لازم داشتم فراهم می‌شد. بخشی از شخصیت‌ها تخیل من و بخشی از شخصیت ها واقعیات تاریخی هستند. این دو در سریال با هم ادغام و ترکیب می شود.
سلمان شبیه به یکی از پیامبران می شود
وی افزود: جوهره حرکت سلمان باید محفوظ می‌ماند و حوادث مهم تاریخی هم حفظ می‌شد. این دو نقطه اوج را باید با هم ترکیب می‌کردیم که حلقه ارتباطی‌اش تخیلات بود. وقتی به سریال‌های من نگاه می کنید می بینید شخصیت تماتیک، همانی است که در تاریخ گفته شده و حوادث مهم تاریخی همان است. در کنار این دو قصه خودم را تعریف می کنم.
کارگردان سریال‌های مختارنامه و امام علی(ع) با تاکید بر این که ۲۰ سال است درگیر نوشتن «سلمان فارسی» هستم، اظهار داشت: سلمان یک جورهایی به لحاظ مفهومی بررسی تاریخ ادیان است. سلمان در مسیر حرکتش به لحاظ شخصیتی در مقاطعی شبیه به یکی از پیامبران اولوالعزم می شود. جاهایی سلمان شبیه به موسی، عیسی، یوسف و ابراهیم است. همین الان هم دارم فیلمنامه را می‌نویسم و کامل می‌کنم. از روز اول با خودم قرار گذاشتم در طول کار یک بار دیگر فیلمنامه را بنویسم. در طول کار بر اساس نگاهی که این روزها دارم، یک شخصیت‌هایی کم و زیاد می‌شوند. لازم بود که این جغرافیای وسیع دقیقا مورد بررسی قرار گیرد.
ماجرای شرط‌بندی برای ساخته نشدن سریال
حسین طاهری، تهیه‌کننده این سریال نیز در بخش دیگری از مستند با بیان این که سریال «سلمان فارسی» اوایل دهه نود قرار بود تولید بشود، گفت: دو سه بار سازمان صداوسیما خیزی برداشت ولی نشد و سریال به سرانجام نرسید. سال ۹۶ تلویزیون از من دعوت کرد که برای ساخت این سریال همکاری کنم. من شنیدم در یک جلسه شرط بندی کردند که ساخت سریال شدنی نیست و حسین طاهری هم سه ماه دیگر می‌رود.
وی افزود: داوود میرباقری که بسیار علاقه مند به شخصیت سلمان فارسی بود، با سلمان زندگی می کرد. خودش تعریف می‌کرد که سلمان در یک فراز و فرودهایی دست من را گرفته است.
بر اساس این گزارش، در سریال سلمان فارسی به زندگی این شخصیت تاریخی از بدو تولد تا زمان مرگ و به ویژه مقطع مشرف شدن او به دین اسلام و همراهی وی با پیامبر (ص) توجه می‌شود. شخصیتی که سه دین بزرگ زرتشت، مسیحیت و در کنار آن یهودیت و در پایان اسلام را تحلیل می‌کند.
سریال سلمان فارسی به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری به زندگی و زمانه یار ایرانی پیامبراکرم(ص) در سه فصل ‌ایران ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام می‌پردازد.
حضور ۵۰۰ بازیگر حرفه‌ای در کنار هزاران بازیگر نقش‌های فرعی و زمینه‌ای، دوخت ۱۱ هزار دست لباس تاریخی، طراحی و اجرای صدها هزار قطعه شیء تاریخی و ساخت ده‌ها دکور شامل شهرها، کاخ‌ها، معبدها، کلیساها، پادگان‌ها و ده‌ها معبر، دهکده وغیره در سه فصل مجزای فرهنگی در وسعتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار ثمره تلاش شش ساله مجموعه سلمان است.
فیلمبرداری سریال از اواخر آذر ۱۳۹۸ آغاز شده است. این در حالی است که داوود میرباقری، زمان پخش احتمالی این مجموعه ۶۰ قسمتی را در صورت تداوم حمایت‌ها سال ۱۴۰۵ تخمین زده است.
داریوش فرهنگ، فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایت، چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه، شکرخدا گودرزی، علیرضا مهران، سیامک اطلسی و … در «سلمان فارسی» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :