19 دی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید تجربه «برادران لیلا»، تجربه یک قانون‌گریزی بوده است و اگر بخواهیم این اتفاق نیفتد، همه باید به قانون پایبند باشیم.
محمدمهدی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود کنسرت‌های ایام نوروز باتوجه به اتفاقات چند وقت اخیر در کشور برگزار شد و برخی از خوانندگان اجازه برگزاری اجرای زنده داشتند اما شاید در آینده شاهد چنین اتفاقاتی در حوزه موسیقی نباشیم، بیان کرد: خیر، اینگونه نیست. ما نگاهمان در حوزه هنر یک نگاه تعاملی و حداکثری است و آنچه که رخ داد اصلاً ربطی به اتفاقاتی که اخیرا افتاده است، ندارد. افراد و هنرمندانی که سال‌ها دچار مشکل بودند، جلسات مختلفی با من داشتند و اجازه فعالیت و کار به این اشخاص داده شد و آنها هم انصافاً رعایت کردند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که ما به دوستان هم گفتیم در رعایت قانون بسیار سخت‌گیر هستیم و قانون به لحاظ همه عناصر مکانی و اجرا باید رعایت شود، عنوان کرد: خود دوستان به دلیل آن‌که حساسیت ما را می‌دانستند، مراقب بودند و ما کمترین مشکل را داشتیم و لطف خدا بود که این سطح گسترده‌ از برنامه‌های هنری با کمترین اشکالی که مورد نگرانی خانواده‌های مذهبی بود و با وجود این‌که بعضی‌ها این نگرانی‌ها را تشدید می‌کردند، به وقوع بپیوندد. مطرح می‌شد که مثلا چه اتفاقاتی قرار است بیفتد، اما مشاهده کردید برنامه‌ها با بخشنامه‌هایی که داشتیم با حفظ همه شئونات برگزار شد. البته شاید چند موردی هم پیش آمد و جایی خطایی صورت گرفت که بلافاصله با آن برخورد کردیم.
اسماعیلی درباره اینکه وضعیت فیلم‌هایی مشابه «براداران لیلا» چگونه خواهد بود تا از این پس شاهد اتفاقاتی که برای این فیلم رخ داد نباشیم، گفت: ما در دوره خودمان تلاش کردیم مشکلات را حل کنیم، یک فیلم سال پیش مشکلاتی برایش پیش آمد و عواملش آمدند و مسئله‌اش را حل کردند و فیلم هم پخش شد. بنای ما بر تعامل است به نظرم این برنامه، یک برنامه ویژه‌ و موضوع خاصی بود؛ چراکه عجله داشتند فیلم را به جشنواره ببرند برای همین قانون را رعایت نکردند که این اتفاق افتاد.
وی یادآور شد: فیلم‌هایی بوده‌اند که دچار اشکالات جدی از نظر ما بودند اما عواملش آمدند و تعامل کردند و مسئله‌شان حل شد و ما این را قائلیم تا حداکثر تلاش‌مان را به کار ببریم که هیچ مانعی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری اتفاق نیفتد. در این موضوع هم خود دوستان نامه‌های متعددی را نوشتند و پذیرفتند که اشکالات مربوط به خودشان بوده است و به ما ارتباطی نداشته و ما قانون را رعایت کردیم. تجربه برادران لیلا، تجربه یک قانون‌گریزی بوده است. اگر بخواهیم این اتفاق نیفتد، همه باید به قانون پایبند باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار فروش فیلم‌های ایام نوروز و این‌که آیا گیشه با استقبال مخاطب روبه‌رو شده است،‌ گفت: آماری که دوستان درباره اکران نوروزی در سازمان سینمایی اعلام کرد‌ه‌اند نشان‌دهنده آن است که رشد خوبی داشته و هر چقدر هم جلو برویم مخصوصاً با فیلم‌هایی که در نوبت نمایش قرار دارند و اضافه می‌شوند، اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و ان‌شاءالله این روند که روند خوبی هم هست، ادامه‌دار خواهد بود.
وی تاکید کرد: در همه برنامه‌های هنری و همه بخش‌ها با افزایش بسیار خوبی مواجه بوده‌ایم. فضای فرهنگی و هنری در حال حاضر الحمدالله با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و حتماً این روند ادامه پیدا می‌کند.
اسماعیلی درباره این‌که برخی از فیلم‌های اکران شده از نظر مخاطبان در سطح پائینی قرار دارند، آیا بنا نیست نظارتی روی این موضوع صورت گیرد تا هر محتوایی به عنوان طنز روی پرده سینماها نیاید، اظهار داشت: ما در اعطای مجوز رعایت معیارهای حداقلی را می‌کنیم. این‌که فیلم کیفیت پایینی دارد، یک بحث دیگری است.
وی افزود: مخاطب فیلم را انتخاب می‌کند. به طور مثال کسی می‌خواهد فیلمی را نگاه کند به سابقه عوامل و خلاصه داستان آن نگاه می‌کند و یک تحقیقی انجام می‌دهد. به همین دلیل یک فیلم ۵۰۰ میلیون تومان و فیلم دیگری ده‌ها میلیارد تومان می‌فروشد. تفاوت در انتخاب مخاطب است.
اسماعیلی با اشاره به این‍که ما در این‌جا نمی‌خواهیم دخالت کنیم چراکه می‌گویند از حیطه قانونی خودتان تجاوز کرده‌اید، بیان کرد: در خصوص اکران مجموعه‌های دولتی و خصوصی با هم تصمیم می‌گیرند و خود مجموعه‌های صنفی دخالت دارند و ما هم تلاش می‌کنیم که فضای کارها و تصمیم‌گیری‌ها در اختیار همین افراد باشد. بله من هم این اتفاق را قبول دارم، زمانی به تماشای فیلمی نشسته‌ایم و مشاهده کرده‌ایم آنقدر این فیلم در عمل با آن فهمی که ما در ابتدا داشته‌‌ایم، تفاوت داشت که تصمیم گرفتیم اواسط فیلم برویم.
وی درباره قیمت‌گذاری بلیت سینما و این‌که گفته می‌شود قیمتی که عنوان می‌شود گران است، گفت: اهالی سینما هم دچار مشکل هستند، ان‌شاءالله دوستان تلاش می‌کنند این مسئله شناور شود تا مشکلات حل شود.

  • نویسنده :
  • منبع :