19 دی: سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: روند انتشار تصاویر ماهواره خیام ادامه خواهد داشت و سازمان فضایی در تلاش برای دست‌یابی به ماهواره تصویربرداری بومی با دقت یک متر است.
حسین دلیریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره خیام و روند انتشار تصاویر آن اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید، ماهواره خیام یک ماهواره سنجشی با قدرت تصویربرداری با دقت یک متر است و هم‌اکنون در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و تمام مراحل هدایت و کنترل آن توسط متخصصان کشورمان در سازمان فضایی ایران انجام می‌شود.
وی افزود: بعد از تثبیت ماهواره در مدار لئو در زمستان سال ۱۴۰۱، سازمان فضایی ایران مدت‌هاست که به صورت کاملاً برنامه‌ریزی شده در حال دریافت تصاویر با کیفیت از ماهواره خیام است و این روند دریافت داده، به صورت برنامه‌ریزی شده در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد شد.
سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: در این مسیر، سازمان فضایی ایران تاکنون در سه مرحله تصاویر دریافتی از ماهواره خیام را منتشر کرده که در وهله نخست، یک آلبوم شامل چندین تصویر از نقاط مختلف کشورمان به مناسبت روز فناوری فضایی منتشر شد و سپس در مرحله دوم، به مناسبت نیمه شعبان و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت (عج)، اولین تصویر از مسجد مقدس جمکران که توسط ماهواره خیام از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر گرفته شده بود، منتشر شد و با استقبال خوب مردم مواجه شد.
دلیریان اظهار داشت: همچنین در روزهای اخیر و هم‌زمان با شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، اولین تصویر گرفته شده توسط ماهواره خیام از بارگاه منور علوی و صحن حضرت زهرا (س) در شهر نجف اشرف، منتشر شد.
وی اضافه کرد: به غیر از روند ادامه‌دار انتشار عمومی برخی تصاویر ماهواره خیام از جای‌جای ایران، سازمان فضایی و برخی نهادهای دولتی و بخش خصوصی مذاکرات بسیار خوبی در جهت استفاده از داده‌های ماهواره خیام انجام داده‌اند که برخی از این مذاکرات در شرف امضای تفاهم‌نامه قرار دارد.
مشاور رئیس سازمان فضایی ایران گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط سازمان فضایی و با مدیریت رئیس سازمان فضایی ایران، قرار است که در سال جاری، گام‌های خوبی در جهت ارائه خدمات فضاپایه به مردم برداشته شود که از آن جمله می‌توان به ارائه داده‌های ماهواره خیام به نهادهای مختلف در جهت رفع بخشی از مشکلات مردم در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد.
دلیریان خاطرنشان کرد: به موازات این اقدامات، سازمان فضایی ایران در سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی جهت آماده سازی زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری فضایی در حوزه سنجش از دور به منظور فناوری تصویربرداری فضاپایه با دقت یک متر صورت داده که این روند در سال ۱۴۰۲ با تکیه بر توان داخلی و دانشِ متخصصان صنعت فضایی کشورمان نیز به قوت ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :