19 دی: معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ضمن تشریح جزییات اقدامات انجام شده برای معاینات پزشکی زائران حج امسال و تامین و توزیع داروهای مورد نیاز، اعلام کرد که چه کسانی نمی‌توانند در حج امسال شرکت کنند.

دکتر طاهر درودی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده برای عملیات حج ۱۴۰۲، گفت: عملیات حج سال ۱۴۰۲ از پنج الی شش ماه قبل با تشکیل گروه‌های آسیب‌شناسی حج آغاز شد و به مرور جلسات متعدد علمی را با کمیته‌های تخصصی‌مان برای تعیین فارماکوپه دارویی، تغییرات و به‌روزرسانی‌های لازم و به‌روزرسانی دستورالعمل‌هایمان برگزار شد. همزمان جلساتی را با پزشکان داشتیم و مصاحبه با پزشکان را از سه الی چهار ماه گذشته شروع کردیم و خرید دارو و تجهیزات هم از دو ماه و نیم پیش به مرور آغاز شد و همچنان در حال تکمیل محموله‌ها هستیم تا به زودی برای ارسال به سمت عربستان آماده شود. 

تسریع معاینات زائران حج ۱۴۰۲

وی افزود: در عین حال امسال اقدام جدیدی را انجام دادیم؛ باتوجه به اینکه هر سال معاینات زائران‌ را با تعداد محدود پزشکانی که به حج اعزام می‌شدند، انجام می‌دادیم که باعث می‌شد بخشی از معاینات طول بکشد و به دلیل محدودیت تعداد پزشکان زائران نیز به سختی افتند. بر همین اساس امسال تقریبا به میزان دو برابر پزشکانی که به حج اعزام می‌شوند، به عنوان پزشک معاینه‌کننده در ایران مشخص کردیم که همه این پزشکان تجربه حج را دارند و معاینات را انجام دادند. این اقدام برای دسترسی راحت‌تر زائران به پزشکان، کاهش زمان معاینات و کیفیت بهتر معاینات انجام شد. بر این اساس اکنون پزشکان ما در همه شهرها و استان‌ها حضور دارند و زائر به نزدیک‌ترین پزشک و مرکزی که برای معاینات معرفی شده، مراجعه می‌کند. همچنین بخشی از جلسات آموزشی پزشکان برگزار شده و جلسات آموزشی زائران هم از هفته آینده در کاروان‌ها و از سوی پزشکان منتخب آغاز می‌شود.  امسال اقدام جدید دیگری هم انجام می‌دهیم؛ به طوری که برای زائرانی که در جلسات آموزشی پزشکان ما شرکت می‌کنند، گواهینامه حضور در این جلسات آموزشی را صادر می‌کنیم. 

چه تخصص‌هایی به حج امسال اعزام می‌شوند؟

درودی ادامه داد: باتوجه به نیازهای بیمارستان‌هایمان و تفاهمی که با سازمان حج و زیارت برای ترکیب تیم تخصصی‌مان داریم، از پزشکان عمومی، متخصص داخلی، فوق‌تخصص‌های غدد، ریه، کلیه، متخصص ارتوپدی، قلب، زنان، عفونی و متخصص طب اورژانس، داخلی اعصاب و متخصص روان‌پزشکی استفاده می‌کنیم. باتوجه به تاکیداتی که انجام شد که ترجیحا عوامل اعزامی کمتر شوند تا تعداد زائر بیشتری بتواند اعزام شود، ما هم تعداد نیروهای اعزامی‌مان را تا حد امکان کاهش دادیم و فکر می‌کنیم که امسال با ظرفیتی کمتر از سال‌های گذشته و با توجه به تعداد زائر حدود ۸۶ هزار نفر، پزشکان را اعزام می‌کنیم که البته هنوز تعداد دقیق آنها مشخص نشده است. 

چه زائرانی به حج اعزام نمی‌شوند؟

وی درباره شرایط زائرانی که به حج ۱۴۰۲ اعزام می‌شوند، ‌گفت: باتوجه به اینکه خوشبختانه شرایط کرونا در جهان تقریبا حالت قابل قبول و کنترل‌شده‌ای را پیدا کرده، امسال دیگر شرط سنی و محدودیت‌های سخت کرونایی را که سال قبل داشتیم، نداریم. استانداردهایمان همان استانداردهای سال‌های قبل است؛ به طوری که اگر زائر توانایی انجام اعمالش را داشته باشد، محدودیت خاصی برای اعزام نداریم. اگرچه همچنان زائرانی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای را دارند، با دقت و وسواس بیشتری معاینه می‌شوند، اما محدودیت قطعی برای زائرانی است که در دو سه ماه قبل از اعزام سابقه جراحی‌های بزرگ شکمی، جراحی مغز، جراحی قلب باز و... داشته باشند، بیمارانی که سرطان فعال یا تحت درمان کنترل نشده داشته باشند و طبق معمول زنان باردار و معتادان نیز همچنان اعزام‌شان به حج ممنوع است. 

زمان اعزام اولین گروه زائران حج

درودی با بیان اینکه طبق برنامه‌ای که سازمان حج و زیارت داده، اولین گروه زائران از سوم خرداد ماه وارد عربستان می‌شوند، درباره ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان، گفت: طبق روال سال‌های گذشته در حوزه دارو عمدتا همه نیازهای عمومی زائران را برطرف می‌کنیم؛ اگرچه توصیه می‌کنیم که حتما داروهای تخصصی را که استفاده می‌کنند، به میزان مصرف‌ و اقامت‌شان در عربستان که حدود یک ماه‌ونیم است، به همراه داشته باشند، اما در زمینه داروهای عمومی مورد نیاز، فارماکوپه‌ای ۴۲۰ قلم دارویی خواهیم داشت که باتوجه به نیاز زائر، مراجعات و شرایطش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لزوم تزریق ۲ دز واکسن کرونا

وی درباره الزامات واکسن کرونا برای حج ۱۴۰۲، گفت: با توجه به دستورالعمل وزارت حج سعودی، چند واکسن کرونای مورد تایید آنها در سبد واکسیناسیون ایران هم وجود دارد و از این بابت مشکلی نداریم. زیرا عمدتا زائران ما واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. شرط عربستان برای حج امسال تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا است که تقریبا می‌توان گفت همه زائران ما مشمول این شرط هستند و از این بابت مشکلی نداریم. 

وضعیت تامین و تزریق واکسن مننژیت

درودی درباره تامین و تزریق واکسن مننژیت نیز گفت: در زمینه واکسن مننژیت که جزو الزامات ورود به عربستان است، از آنجایی که واکسن مننژیت تاریخ‌دار است، سالانه سفارش‌گذاری می‌شود. بر این اساس سفارش‌گذاری امسال انجام شده و هماهنگی و پرداخت‌هایش به شرکت خارجی انجام شده است. بر این اساس فکر می‌کنیم که طی هفته آینده وارد کشور شده و از هفته اول اردیبهشت ماه توزیع می‌شود و از اواسط اردیبهشت ماه تزریق آن برای زائران آغاز می‌شود. باتوجه به اینکه حداقل زمان لازم برای اثربخشی واکسن ۱۰ روز قبل از سفر است، فکر می‌کنیم که در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. واکسن مننژیت معمولا کمی بیشتر از تعداد زائران سفارش داده می‌شود. 

درمانگاه‌های هلال احمر در مکه و مدینه

وی درباره مراکز درمانی هلال احمر در مکه و مدینه و زمان ارسال دارو و تجهیزات به این مراکز نیز به ایسنا گفت: باتوجه به اینکه در چند سال اخیر ثبت و ارسال دارو به عربستان به صورت سامانه‌ای و الکترونیک انجام می‌شود، منتظر هستیم که سامانه‌های سعودی برای ثبت دارو به صورت الکترونیک باز شود و بعد از آن، ارسال انجام می‌شود. فکر می‌کنیم که در زمان مناسب وارد عربستان شود و بین مراکزمان در مکه و مدینه توزیع شود. باید توجه کرد که امسال یک مرکز درمانی اصلی و چهار درمانگاه به صورت مطبی در مدینه خواهیم داشت و در مکه هم یک بیمارستان اصلی را خواهیم داشت. به علاوه اینکه در تمام هتل‌ها و مجموعه‌هایی که بیش از ۶۰۰ نفر زائر دارند، درمانگاه فعال خواهیم داشت که باتوجه به ظرفیت ممکن است که درمانگاه ۱۶ ساعته یا شبانه‌روزی باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :