19 دی: یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: چطور می شود قیمت خودرویی مثل پراید در کمتر از دو ماه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون برسد؛ این قیمت چگونه تعیین می شود و چه افراد و گروهی و تشکیلات و احزابی نقش دارند؟ واقعا نمی توانیم جواب مردم را بدهیم.
فتح الله توسلی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در تذکری گفت: همه از وضعیت اسف بار بازار خودرو خبر داریم؛ در کمتر از یک ماه گذشته قیمت برخی از خودروها ۳۰۰ میلیون اضافه شده که هیچ توجیهی ندارد. آیا کسی پاسخگوی این وضعیت در کشور است؟ ما که نمی توانیم جواب مردم را بدهیم.
وی ادامه داد: چطور می شود قیمت خودرویی مثل پراید در کمتر از دو ماه به ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون برسد؛ این قیمت چگونه تعیین می شود و چه افراد و گروهی و تشکیلات و احزابی نقش دارند؟ واقعا نمی توانیم جواب مردم را بدهیم.
توسلی از رییس مجلس خواست که مجلس به موضوع افزایش قیمت خوردو ورود کند.

همچنین نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت بازار خودرو، این پرسش را طرح کرد که تا چه زمانی می‌خواهیم به این بهانه که می خواهیم تولید خودرو را ملی کنیم مردم را تحت تحریم قرار دهیم؟

عبدالعلی رحیمی مظفری در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: اکنون سوال این است که چه زمانی خودرو می‌خواهد از سبد تولید ملی خارج شود؟‌ما تا چه زمانی باید تاوان خودرو را بدهیم؟ آقای وزیر پاسخ دهد آیا نفت، گاز، بنزین و گازوئیل و سوختی که در کشور هدر می‌دهیم، سرمایه ملی نیست؟ آیا نمی‌شود با مابه التفاوت ارز در این حوزه خودرو وارد کشور کرد که اجازه آن صادر نمی‌شود؟
وی در ادامه اظهار کرد: اگر بهانه این است که همه چیز گران شده است، ما باید سوال کنیم که پراید کیلویی چند، این آهن قراضه را کیلویی چند می دهید؟ آیا خودروسازهای خارجی هزینه نمی‌دهند؟ آیا هزینه انرژی آنها از ما بیشتر نیست؟ چرا قیمت‌ها به این صورت است و تا چه زمانی می‌خواهیم به این بهانه که تولید را ملی کنیم و مردم را تحت تحریم قرار دهیم؟ در حال حاضر مجلس پیشقدم شده و انتظار داریم مابقی دستگاه‌ها نیز در این مسیر گام بردارند.
پیش از این نیز لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی با اشاره به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در روزهای اخیر، تصریح کرد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث شد قیمت برخی خودروها در بازار داخلی به یک میلیارد تومان برسد؛ به نظر می‌رسد اگر واردات انجام نشود بدون تردید متقاضیان باید پراید را بالایی ۶۰۰ میلیون تومان خریداری کنند این سخن بر اساس تحلیل‌های سیاسی بیان نمی‌شود بلکه نگاه کارشناسی است و باتوجه به شرایط بازار و میزان تقاضا بیان می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :