سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۷۹ مورخه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان «این تغییرات کافی نیست» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

یکی از سرمایه‌های راهبردی هر دولتی، اعتماد عمومی است. بر این اساس، یکی از چالش‌های عمده فراروی دولت‌ها «مدیریت اعتماد عمومی» است. دولت‌ها برای تحقق چنین نوع مدیریتی ناگزیرند به سازوکارهایی متوسل شوند. تا با تغییراتی کارآمدی خود را افزایش داده و بدین‌وسیله ضمن کاستن از حجم انتقادها توجه افکار عمومی را به خود جلب کنند.
 در این ارتباط ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است برخی از مسئولان کشور به این درک نرسیده‌اند، برای مدیریت افکار عمومی دولت باید گام‌های جدی‌ای را به‌ویژه برای اصلاحات اقتصادی و اصلاحات فرهنگی و اجتماعی بردارد.
وی تصریح می‌کند: این گام‌های بزرگ در دو حوزه باید برداشته شود؛ یکی تغییر برخی از مسئولان دولتی که وظایف اقتصادی دارند. از معاونان رئیس‌جمهور و وزرا گرفته تا برخی از مدیران سازمان‌های دولتی که در عرصه‌های اقتصادی تعیین‌کننده و مؤثر هستند باید دستخوش تغییراتی قرار گیرند. یک سال‌ونیم از عمر دولت گذشته و برخی از این افراد کارنامه قابل‌قبولی از خود به جای نگذاشته‌اند و باید در این زمینه تغییراتی جدی در سطوح بالای دولت انجام شود. در عرصه فرهنگی نیز همین‌طور است. آقای رئیس‌جمهور در این زمینه خیلی تمایل به تغییرات ندارند و به نظر می‌رسد با احتیاط زیاد از حد رفتار می‌کنند که به نظر من این رویه مناسب شرایط فعلی نیست. حتی اگر این شرایط هم به وجود نمی‌آمد باز هم مناسب نبود.
سخنگوی دولت در 22 فروردین با اعلام تغییرات جدید در هیئت دولت، اظهار کرد: این تغییرات و تحولات یا به مناسبت ارزیابی‌های صورت گرفته یا به تناسب شرایط و اولویت‌های موجود کشور و نیاز روز اتفاق می‌افتد.
هر چند بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که مشکلات دولت به ویژه در حوزه اقتصاد کلان‌تر از آن است که با تغییر چند چهره چاره سر شود، اما دولت سید ابراهیم رئیسی پس از ۲ سال لااقل برای فرو نشاندن موقت خشم و انتقاد افکار عمومی دست به ترمیم کابینه زد.
با این همه بسیاری از فعالان اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس این تغییرات را کافی ندانستند و بر تغییرات اساسی‌تر در تیم اقتصادی دولت تأکید کردند. بسیاری بر این باور هستند که سید رضا فاطمی امین وزیر صمت شخصی است که در واقع باید در صدر لیست تغییرات قرار می‌گرفت. جهش قیمت در محصولاتی مانند خودرو، کاهش صادرات و رکود دامن‌گیر در صنعت از جمله این دلائل ذکر شده است.
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور دیگر چهره نه چندان محبوب میان اقتصاددانان است. وی که پیش از انتخابات مدعی بود ریال ایران را به قوی‌ترین پول منطقه تبدیل خواهد کرد به سخنان شاذی همچون گروگان‌گیری آمریکایی‌ها برای اخذ باج از آن کشور مشهور است. عملکرد سید احسان خاندوزی نیز انتقادها و واکنش‌های زیادی را در مجلس و در میان فعالان و صاحب نظران اقتصادی در پی داشته است.

  • نویسنده :
  • منبع :