سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۸۱ مورخه ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان «عزل و نصب بی برنامه راه حل نیست» به قلم مهدی عرب صادق بدین شرح است:

سیا برای فروپاشی یکی از کشورهای بلوک شرق در جنگ سرد، یک جاسوس را در بالاترین سطح در سیستم انتصابات آن کشور نفوذ داده بود که مأموریت وی بکارگیری افراد ناکارآمد و غیر متخصص در پستهای کلیدی بود. گاهی البته مدیران و روسای کاملاً سفارشی، خطری کمتر از نفوذ ندارند. رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص ‎نفوذ در همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی هشدار داده‌اند، قطعاً یکی از تأثیرات بدیهی آن تغییر ریل کشور از نقطه مطلوب و یا بدتر از آن در نقطه مقابل تفکر و جریان انقلابی می‌شود.
در خصوص مدیران سفارشی و توصیه برخی نمایندگان خاص مجلس که علیرغم تذکر دوم رهبری در انتصابات دخالت زیادی داشته و می دانیم این نمایندگان دغدغه جدی‌ای برای خدمت به مردم ندارند بلکه برای تقویت شبکه مالی و تبلیغاتی و بقای خود در قدرت دست به این کار می‌زنند و وزرا و مسئولین ضعیف هم نسبت به این توصیه‌های دستوری کرنش می‌کنند. متاسفانه برای رفع این مشکل با وجود تاکید رهبری بر عدم دخالت نمایندگان مجلس در امور اجرایی آقای رئیس جمهور هنوز اقدام موثری برای حل این موضوع انجام نداده است.
در انتصابات دولت سیزدهم هیج خبری از تحول نخبگانی نیست و به جای آن بی سوادی سیستماتیک در برخی حوزه‌های مدیریتی کلان کشور جاری است و قدرت لابی‌های گروهی و سیاسی جای قدرت علم و تجربه را گرفته است‌ و آنچه شاهد هستیم دلسردی نیروی نخبه و جوان است که بی اعتمادی می‌آفریند و به جای شایسته سالاری، شایسته سوزی می‌شود. در برخی وزارت خانه‌های تخصصی دولت کسانی وارد شده‌اند که حتی یک روز در آن صنعت و وزارتخانه تجربه ندارند و با ساختار، نیازها و برنامه‌ها کاملاً بیگانه‌اند.
آقای رئیس جمهور لابد می‌دانند که عزل و نصب بی برنامه راه حل نیست، بلکه خط و مشی، سیاست‌ها، برنامه، ساختار، اهداف، کارتیمی، زمان، اولویت و... و نیز ‎مدیر شایسته، از عوامل مهم ‎موفقیت و شکست هستند. متاسفانه سرمایه اجتماعی آقای رئیسی پای مدیران ناکارآمد سوخته است و باید برای بازگرداندن این سرمایه و اعتماد سال‌ها دوید.
در خصوص عزل و نصب‌ها یا استعفاهای اخیر، به همان دلیلی که نمی‌دانیم چرا وزیری آمد، حتی خود تصمیم گیران دولت هم نمی‌دانند چرا آن وزیر می‌رود و شاید خود وزیر هم نداند که چرا الان می‌رود؟! دولت برای وزیران بعدی گزینه جایگزین مناسب ندارد و در بزنگاه افراد با نفوذ درون دولت؛ گزینه‌های خود را برای تأمین قدرت سیاسی خود به ملت تحمیل می‌کنند. متاسفانه برخی از مدیران کشور به جای طی دوره‌های تخصصی و علمی در دانشگاه‌های برتر کشور و تجربه اندوزی در دستگاه‌های تخصصی و طی مراحل پیشرفت سازمانی، متاسفانه فقط دوره کیف کشی و کت کشی اهل قدرت را گذرانده‌اند و امروز مدیر ارشد کشور شده‌اند.


  • نویسنده :
  • منبع :