19 دی: سخنگوی دولت از موافقت هیات دولت با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور مدیریت و تنظیم بازار خودرو با توجه به التهاب‌های اخیر در این بازار و افزایش تقاضای سرمایه‌ای خبر داد.
علی بهادری‌جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره موضوع واردات خودرو اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی را تقدیم دولت کرده بود و امروز به صورت فوریتی در دستور کار خود دولت قرار گرفت.
سخنگوی دولت بیان کرد: مطابق این پیشنهاد صرفاً آخرین مدل‌های خودرو امکان واردات ندارند بلکه خودروهایی که از نظر سازمان استاندارد و محیط زیست استانداردهای روز کشور و یا استانداردهای معادل‌سازی شده جهان با استانداردهای روز کشور را دارند بتوانند بدون محدودیت‌های قبلی وارد کشور شوند.
بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: اینکه این خودروها هم از نظر سال تولید محدودیتی نداشته باشند و به‌ویژه از منظر شیوه واردات که حتی به صورت کالای همراه مسافر با ضوابطی که در پیشنهاد تصویب شده هر شهروند و هر ایرانی داخل یا خارج کشور بتواند اقدام به واردات موردی خودرو به داخل کشور داشته باشد.
وی یادآور شد: از آنجایی که این موضوع در صلاحیت هیات وزیران بود هیات وزیران مصوب کرد که در قالب یک لایحه این پیشنهاد هیات وزیران تقدیم مجلس شود.
سخنگوی دولت ادامه داد: در صورت موافقت مجلس با این لایحه می‌توانیم شاهد تسهیل بیش از پیش واردات خودرو و همگانی شدن امکان واردات برای شهروندانی که برای مصرف شخصی می‌خواهند باشیم.
بهادری‌جهرمی عنوان کرد: البته برای اینکه اقدام به واردات خودرو داشته باشند این موضوع باید در چارچوبی که مصارف ارزی و منابع ارزی آن را با پیشنهاد و مشارکت بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم ضوابط جزئیات آن را با پیشنهاد وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی در آن آیین‌نامه مربوطه پیش‌بینی می‌شود باشد.
وی درباره مصوبات جلسه روز یکشنبه هیأت دولت گفت: آیین‌نامه اجرایی نحوه نگهداری و امحای کالاهای قاچاق مکشوفه به تصویب رسید. این مسئولیت روشن و تصمیم‌گیری در خصوص امحای کالاهای مکشوفه به عهده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گذاشته شد. تمامی فرایندهای امحاء به صورت کاملاً هوشمند و الکترونیکی طراحی خواهد شد تا عامل انسانی در آن دخالتی نداشته باشد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: همه کالاهایی که امحای آنها قطعی می‌شود، نهایتا ظرف یک ماه برای امحاء فرصت دارند. الزاماً هم امحاء در همان استان اتفاق خواهد افتاد.
وی در ادامه افزود: در جلسه امروز بعد از اعلام گزارش‌ها، مصوباتی داشتیم. مطابق اولین مصوبه هیأت وزیران، ثبت و اطلاع‌رسانی کلیه مقرراتی که مرتبط با حوزه کسب و کار هستند، در یک پایگاه اطاع‌رسانی متمرکزی که به همین منظور با همکاری مشترک معاونت حقوقی و وزارت اقتصاد ایجاد شده الزامی شد.
بهادری جهرمی تأکید کرد: بدون ثبت مقررات در این سامانه، مطابق حکمی که پیش از این قانونگذار تکلیف کرده بود، لازم‌الاجرا نخواهد شد. همه دستگاه‌های اجرایی حتما باید توجه داشته باشند که از تاریخ ۲۸ اردیبهشت بدون بارگذاری مقررات در این سامانه، مقررات لازم‌الاتباع نخواهد بود. این کمکی جدی برای فعالا حوزه کسب و کار است.
وی اظهار داشت: همه دستگاه‌های قانون گذار مکلف شدند حداقل یک هفته پیش از تصویب یا صدور مقرره، پیش‌نویس متن را بر روی سامانه بارگذاری کنند. همه جامعه ذی‌نفعان امکان ارسال پیشنهاد و نکات خود نسبت به آن مقرره را دارند و دستگاه مکلف است نکات را مورد توجه قرار دهد.
وی گفت: یکی دیگر از مصوبات امروز هیأت وزیران، تصویب لایحه‌ای بود که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به منظور کنترل افزایش قیمت‌های خرید، فروش و اجاره منازل مسکونی تقدیم دولت شده بود. وزارت راه و شهرسازی بسته‌ای را آماده کرده که بخش زیادی از اجرای آن به عهده مجموعه‌های مختلف دولت است.
بهادری جهرمی اضافه کرد: بخشی از این بسته نیز نیازمند قانونگذاری است که یکی از محورهای مهم آن امروز به تصویب هیأت وزیران رسید. بر اساس این مصوبه لایحه‌ای به منظور اخذ مالیات از انجام معاملات مکرر نسبت به واحدهای مسکونی با اراضی با کاربری مسکونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
سخنگوی دولت اظهار داشت: از سقف مالیات‌های ۶۰درصدی تا کف مالیات‌های ۲۰درصدی برای نقل و انتقال‌های کمتر از ۱ سال تا سقف ۵ سال معین شده است که جزئیات آن بعد از ارسال برای مجلس شورای اسلامی قابل بهره‌برداری خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :