19 دی: سازمان هواشناسی نسبت به رگبار شدید باران و خطر آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌های فصلی در چهاراستان هشدار داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی، از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق ، رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد شدید طی روز دوشنبه (۴ اردیبهشت) در آذربایجان شرقی،  آذربایجان غربی،  کردستان و ارتفاعات کرمان خبر داد. 
در اثر این مخاطره جوی  آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت، اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود. 
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات، خودداری از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند. 
سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از گذر امواج تراز میانی و فعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ از یکشنبه تا سه‌شنبه ( ۳ تا ۵ اردیبهشت) خبر داد.
این شرایط جوی روز دوشنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، شمال فارس، شمال هرمزگان، اصفهان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، اردبیل، زنجان و ارتفاعات خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.
همچنین روز سه‌شنبه نیز در سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، یزد، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، مازندران، گیلان، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و دامنه و ارتفاعات هرمزگان مورد انتظار است.
در اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، وقوع صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب اکید از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.
وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۵ استان
این سازمان در ادامه نیز از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش کیفیت هوا از یکشنبه تا سه‌شنبه (۳ تا ۵ اردیبهشت) خبر داد.
این شرایط جوی روز دوشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال کرمان، شرق سمنان، آذربایجان شرقی، خوزستان، ایلام، غرب لرستان، غرب کرمانشاه و سه‌شنبه در شمال و غرب سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، جنوب و غرب خراسان رضوی و جنوب تهران پیش‌بینی می‌شود.
در اثر این مخاطره در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال وجود دارد.
سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.
وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در جنوب کشور
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زردرنگ دیگری از افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در نواحی ساحلی و دور از ساحل شمال خلیج فارس، در استان‌های خوزستان و بوشهر از دوشنبه تا سه‌شنبه (۴ تا ۵ اردیبهشت) خبر داد.
در این شرایط جوی افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج درمناطق ساحلی به‌ویژه دور از ساحل مورد انتظار است که می‌تواند احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی را به همراه داشته باشد.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.


  • نویسنده :
  • منبع :