19 دی: دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت آموزش و پرورش از پیشنهاد تدریس کتاب «مدیریت خانواده و سبک زندگی» در پایه یازدهم خبر داد و درباره اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: افزایش آگاهی دانش آموزان دختر متاهل و خانواده‌ها جهت ادامه تحصیل آنان در مدارس روزانه از جمله اقدامات صورت گرفته است.
رابعه امامی رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت آموزش و پرورش است و وزیر آموزش و پرورش رئیس این قرارگاه محسوب می‌شود، اظهار کرد: دو ماده۳۳ و ۳۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت وظایف وزارت آموزش و پرورش در اجرای این قانون را مشخص کرده است.
وی با بیان اینکه ماده ۳۳ قانون یاد شده، در چهار بند وظایفی را برای وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده است، ادامه داد: در این راستا برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری جشنواره، پویش، مسابقه، تهیه کلیپ و موشن گرافی را در دستور کار داشته‌ایم. همچنین سمینارها و همایش‌هایی را ویژه همکاران فرهنگ در سطح ستاد و استان برگزار کرده‌ایم. برگزاری کارگاه‌های آموزشی-تربیتی، سبک زندگی اسلامی، دختران در معرض آسیب، مسائل مرتبط با بلوغ ویژه دختران درخانواده و اجتماع نیز از دیگر اقدامات ما بوده است.
به گفته دبیر قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت آموزش و پرورش، برگزاری کارگاه آسیب‌های تک فرزندی در مدارس دخترانه ویژه والدین، برگزاری نمایشگاه ازدواج آسان و فرزند آوری و نیز آموزش سواد زندگی با رویکرد خوب زیستن در مسیر زندگی مشترک با بهره گیری از ظرفیت زیست بوم‌های فناورانه ویژه دانشجو معلمان از جمله اقدامات این قرارگاه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت بوده است.
امامی رضوی همچنین این را هم گفت که فرهنگ سازی و افزایش آگاهی دانش آموزان دختر متاهل و خانواده‌ها جهت ادامه تحصیل آنان در مدارس روزانه و برگزاری جلسات آموزشی - توجیهی امکان ادامه تحصیل دختران دانش آموز متاهل در مدارس روزانه ویژه مدیران مدارس از دیگر  اقدامات قرارگاه جوانی جمعیت وزارت آموزش و پرورش بوده است.
مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: در راستای اجرای وظایف خود همراستا با قانون جوانی جمعیت، با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز نشست‌هایی داشتیم که در کتب درسی مباحث قانون جوانی جمعیت را بگنجانند. بخشی از این امر انجام شده و بخشی از آن در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر پیشنهاد داده‌ایم که کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی که اکنون در پایه دوازدهم تدریس می‌شود، در پایه یازدهم تدریس شود چراکه در پایه دوازدهم دانش آموزان درگیر مسائل کنکور هستند و بسیاری از دانش آموزان و حتی معلمان تدریس این کتاب را جدی نمی‌گیرند.
وی همچنین با اشاره به وظایفی که ماده ۳۴ قانون جوانی جمعیت به وزارت آموزش و پرورش محول کرده است، افزود: ایجاد، گسترش و تقویت رشته­‌های تحصیلی در همه دانشگاه‌های کشور متناسب با جایگاه و نقش خانواده و زن بر اساس فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، از قبیل مدیریت خانه و خانواده از دیگر وظایف ما است. در این راستا نشست‌هایی با دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی داشتیم و این پیشنها را به آنها داده‌ایم.

  • نویسنده :
  • منبع :