سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۸۴ مورخه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان «ترکیه و انتخابات سرنوشت ساز » به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دو فرد با خودروی خود به دفتر حزب عدالت و توسعه در استانبول رفته و پنج تیر هوایی شلیک کردند. همچنین دفتر فرمانداری استانبول اعلام کرد که جای چهار گلوله در طبقه بالایی این دفتر مشاهده شده است. این حمله تلفاتی در پی نداشته و پلیس ترکیه در حال حاضر در جستجوی عاملان آن است.
انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ 24 اردیبهشت برگزار خواهد شد. این انتخابات می‌تواند «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و حزب عدالت و توسعه را که در ۲۰ سال گذشته حکومت کرده‌اند از قدرت خلع کند. در بازه زمانی دو دهه گذشته اردوغان و حزب عدالت و توسعه اثر عمیقی در کشور بر جای گذاشتند نقش اسلام را در حکومت سکولار گسترش داده و نفوذ ترکیه را در خارج از کشور افزایش دادند. با این وجود، سال‌ها سیاست اقتصادی غیرمتعارف و زلزله مرگبار در ماه فوریه گذشته اعتماد به دولت را تضعیف کرده و باعث زیر سؤال برده شدن مدیریت شهری آن حزب شده مدیریتی که اتفاقاً پیش‌تر به طور سنتی نقطه قوت آن محسوب می‌شد.
انتخابات پیش رو مهم‌ترین انتخابات در بیست سال گذشته در ترکیه است، برخی که اضطراب بیشتری دارند آن را مهم‌ترین انتخابات در صد سال اخیر جمهوری ترکیه توصیف می‌کنند. عده‌ای هر چند کم‌شمار معتقد هستند که این‌بار دیگر «پایان اردوغان» است، عده بیشتری، اما به خوش‌بینی‌های شکست حزب اردوغان و کناره‌گیری او از قدرتی که حالا در آستانه بیست سالگی است، با شک و تردید نگاه می‌کنند.
تازه‌ترین نظرسنجی‌ها از برتری «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی ترکیه در رقابت با دیگر نامزدها حکایت دارد.
به نوشته روزنامه «دیلی صباح» آخرین نظرسنجی موسسه «آردا» با مشارکت ۱۰۱۳۶ نفر انجام شد. بر اساس این نظرسنجی، اردوغان ۵۰.۸ درصد آرا را به دست خواهد آورد، در حالی که «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد اصلی جناح مخالف، ممکن است ۴۳.۱ درصد آرا را به دست آورد.
روزنامه حریت معتقد است احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم را وجود دارد، چرا که نتایج اکثر نظرسنجی‌های منتشر شده در ترکیه هنوز تصویر روشنی از توزیع آرا به دست نمی‌دهد. در این صورت دور دوم انتخابات در ۲۸ ماه می برگزار خواهد شد. گفتنی است که رجب طیب اردوغان در انتخابات پیشین (۲۰۱۸) به میزان ۵۲.۶ درصد آرا را به دست آورده بود.

  • نویسنده :
  • منبع :