19 دی: نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این‌که تاکنون رودخانه هیرمند آورده‌ای برای منطقه سیستان نداشته و پروژه‌های تامین آب با جدیت دنبال نشده است اگر دولت منابع اعتباری را سریعتر برای تامین آب اختصاص ندهد ظرف دو الی سه ماه آینده منطقه سیستان و بلوچستان آب نخواهد داشت.
محمد سرگزی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت آب در استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: باتوجه به این‌که تاکنون آورده رودخانه هیرمند برای شمال استان سیستان و بلوچستان صفر بوده است، این انتظار از وزارت امورخارجه وجود دارد که یک دیپلماسی موثر در حوزه اصل حق آبه داشته باشد.
پیگیری حق آبه ایران از رودخانه هیرمند در اولویت وزارت خارجه باشد
وی اظهار کرد: پیگیری حق آبه ایران از رودخانه هیرمند باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد. شاید در زبان و روی کاغذ بگویند در اولویت است اما در عمل نیز باید چنین چیزی دیده شود. از طرف دیگر وزارت نیرو نیز همواره بر این فکر بوده که رودخانه هیرمند برای سیستان آورده ای خواهد داشت با این حال باید بطور جدی به سمت شیوه‌های جایگزین تامین آب شرب برود.
دولت سریع تر منابع اعتباری را برای تامین آب شرب تخصیص دهد
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز ما دچار یک فوق بحران در شمال استان سیستان و بلوچستان هستیم، درست است که دولت منابع اعتباری را برای تامین آب استان پیش بینی کرده است اما باید سرعت تامین منابع آب شرب را افزایش دهد در غیر این صورت ما ظرف ۳ الی۴ ماه آینده دیگر آبی در استان نداریم حتی هیچ منبع تامین آبی هم نخواهیم داشت.
وی گفت: زمانی می گوییم عیبی ندارد اگر آب شرب قطع شود با تانکر به مردم آب شرب می دهیم اما دیگر حتی آبی برای توزیع با تانکر هم وجود ندارد.
سرگزی تاکید کرد: باید پروژه هایی که برای تامین آب پیش بینی شده مانند حفر چاه ها در دشت هامون دنبال شود البته باید دستگاه شیرین سازی با فوریت در این منطقه فراهم شود. با توجه به سرعت کار پروژه‌ها ما احساس می‌کنیم مجموعه وزارت نیرو خوش بین است به آورده رودخانه هیرمند در حالی که که عملا باید کاری انجام دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :