19 دی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین پیگری‌های حق آبه هیرمند اظهار کرد: در یکی دو هفته آینده همراه با هیاتی برای پیگیری موضوع حق آبه به کشور افغانستان می‌روم.
علی سلاجقه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین پیگری‌های حق آبه هیرمند اظهار کرد: در حال رایزنی با هیات حاکمه افغانستان هستیم تا در یکی دو هفته آینده همراه با هیاتی به این کشور رفته و موضوع حق آبه را پیگری کنیم.
وی با بیان اینکه شرایط برای سفر به افغانستان در حال مهیا شدن است، گفت:‌ در اولین فرصت در راس هیاتی به افغانستان می‌روم.
پیش از این کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اخیرا در اظهاراتی گفته بود، بر اساس اقداماتی که صورت گرفته است نوید این را می‌دهد که امسال آب در هیرمند رها خواهد شد.
به گفته او سدی که در افغانستان ساخته شده است در دوره اشغالگری آمریکا در این منطقه بوده که باعث انحراف آب شده است. موضوع با هدف ایجاد چالش دو کشور اتفاق افتاده است و مربوط به دو سال اخیر نیست. اقداماتی که در چند ماه اخیر با مقامات بین دو کشور صورت گرفته است نوید این را می دهد که در سال جاری آب در هیرمند رها خواهد شد.
به گفته نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان یکی از ملاک های اصلی تعامل جمهوری اسلامی ایران با طالبان در حمایت از مردم بستگی به میزان پایبندی آن ها به معاهده است.

  • نویسنده :
  • منبع :