۱۹ دی: مدیرکل مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عرضه داروی سقط جنین فقط در مراکز درمانی مجاز است.
متاسفانه در جامعه طی چند سال اخیر فضایی ایجاد شده که سقط، اقدامی طبیعی و راهی برای پایان بارداری است.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سالانه حدود ۱۲ هزار درخواست برای سقط جنین قانونی به پزشکی قانونی ارسال می‌شود که از این تعداد، بر اساس استانداردهای موجود، کمتر از ۹ هزار سقط قانونی با تشخیص پزشکی قانونی و بر اساس قوانین کشور انجام می‌شود.
سلیمان حیدری مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: عرضه داروی سقط جنین فقط در مراکز درمانی مجاز است زیرا بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۸۰ درصد موارد سقط جنین‌ غیرقانونی و در خارج از مراکز درمانی انجام می‌شود.
وی افزود: از این پس توزیع دارویی که برای سقط جنین مصرف می‌شود، در خارج از مراکز درمانی ممنوع بوده و مقابله جدی با افرادی که در شبکه های اجتماعی این دارو را عرضه می کنند، صورت می گیرد.
همچنین به گفته سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسیاری از سقط های جنین بصورت زیرزمینی انجام می شود و می تواند خطرات و عوارضی را برای مادر داشته باشد به همین دلیل طی جلسات مختلفی که با رئیس جمهور برگزار کردیم، تشدید نظارت بر برای توزیع داروی سقط جنین صورت می گیرد و پزشکان و مراکزی که اقدام به این کار کنند، نیز متخلف شناخته شده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۰۰ پرونده در مورد سقط غیرقانونی به مراجع قضایی ارسال شده و امیدواریم نهادهای مربوطه نیز همکاری لازم را در این زمینه با وزارت بهداشت انجام دهند، با توجه به اینکه این وزارتخانه متولی سلامت جامعه است، به تنهایی نمی تواند از عهده آن برآید و لازم است دستگاه قضا نیز در این زمینه همسو با ما باشد.
کریمی تاکید کرد: برای نظارت بر توزیع داروی سقط جنین، بزودی سامانه ملی باروری سالم بزودی راه اندازی شده، از مراحل تست مثبت بارداری تا زمانی که نوزاد متولد می شود، تحت نظارت قرار می گیرد تا برای افزایش جمعیت از سقط های جنین جلوگیری شود.
معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: این سامانه به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و متخصصان، آزمایشگاه‌ها و همه افراد حوزه‌های مرتبط از طریق نام کاربری و رمز عبور به این سامانه دسترسی دارند.
  • نویسنده :
  • منبع :