سرمقاله ۱۹ دی شماره ۳۶۸۷ مورخه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با عنوان «تورم میل زیادی به ماندگاری دارد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

اقتصاد ایران از سال ۹۷ با بازگشت تحریم‌های خارجی با شدت بیشتر و تشدید آثار سیاست‌های اقتصادی داخلی، نرخ تورم ناگهان با جهش زیاد به سطح بالاتر منتقل و آنجا ماندگار شد. برای اقتصاد ایران که تورم دو رقمی حدود ۲۰ درصدی یک معضل و بیماری مزمن است، حالا تورم بالای ۴۰ درصد، شرایط را بسیار حاد کرده است. با وجود اولویت‌دار بودن مسائل اقتصادی در نظر مردم و مسئولان، اقتصاد حوزه‌ای است که با کمترین تغییرات در شیوه حکمرانی در دولت مواجه بوده است.
مجید سلیمی بروجنی، کارشناس اقتصادی معتقداست: دولت سیزدهم ناتوان از به‌کارگیری یک برنامه راهبردی مؤثر برای تغییر ریل امور اقتصادی در مسیر درست و کم کردن از عمق بحرانی وضعیت اقتصادی است. این ناتوانی نه‌فقط از فقدان یک رویکرد روشن و منسجم نسبت به ریشه مسائل و راهبردهای اصلی در جهت حل آن‌ها و همچنین نه‌فقط به دلیل فساد و رانت و ناکارآمدی گسترده دستگاه بروکراتیک که امکان پیشبرد هر نوع سیاست‌گذاری و تحقق اهداف راهبردی را ناکام می‌گذارد، بلکه به ویژه به دلیل فقدان پشتوانه مردمی این دولت، احتمال موفقیتش در تغییر ریل‌های سیاست‌گذاری اقتصادی در مسیر درست بسیار اندک است.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می‌کند: اینرسی تورمی که اقتصادمان اسیر آن شده، باعث شده که تورم میل زیادی به ماندگاری داشته باشد و کنترل آن نیز مستلزم این است که در کوتاه‌مدت از تولید چشم‌پوشی کرد. در این شرایط، مشخص نیست که در سال جاری چگونه می‌توان به هدف کاهش تورم رسید.
بر این اساس، برای مهار تورم ابتدا باید به رشد نقدینگی، انتظارات تورمی، شوک‌های تورمی و در نهایت اینرسی تورمی توجه داشت. رشد نقدینگی به طور مداوم تقاضای کل را در اقتصاد تحریک می‌کند، انتظارات تورم باعث می‌شود مردم به جای این‌که از دارایی‌های ریالی برای ذخیره ارزش و پس‌انداز استفاده کنند، به سمت سایر دارایی‌ها بروند که باعث افزایش تقاضا و جهش قیمت‌ها می‌شود.



  • نویسنده :
  • منبع :