19 دی: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شش لایحه جمهوریخواهان تندرو در کنگره آمریکا برای جلوگیری از هرگونه توافق احتمالی دولت بایدن با تهران، همچنان بر دیپلماسی در قبال برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.
ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره لوایح جمهوریخواهان برای تحریم های بیشتر علیه ایران و بستن دست دولت بایدن در مذاکرات با ایران گفت: رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کاملا متعهد هستند که هرگز اجازه دستیابی ایران را به سلاح هسته ای ندهند.
این مقام وزارت خارجه با تکرار ادعاهای واشنگتن مدعی شد: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به این هدف است. البته دیپلماسی شامل تعامل قوی با متحدان و شرکا از جمله سه کشور اروپایی خواهد بود.
به گزارش ایرنا از نیویورک، تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن روز جمعه به وقت محلی گزارش داد جمهوریخواهان معرفی شش لایحه را آغاز خواهند کرد که برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران و محدود کردن توانایی کاخ سفید برای لغو تحریم‌ها در توافقات احتمالی با تهران طراحی شده‌اند. این لوایح که توسط اعضای کمیته محافظه کار مطالعات جمهوریخواه حمایت می شود، ارتش، رهبران دولتی و بخش مالی ایران را هدف قرار می دهد.
به ادعای واشنگتن فری بیکن, اگرچه دولت بایدن بطور علنی ادعا می‌کند که مذاکرات با ایران متوقف شده است، قانونگذاران آشنا با این موضوع معتقدند کاخ سفید در پشت صحنه همچنان برای تضمین یک توافق هسته‌ای جدید تلاش می‌کند.این گفتگوها ممکن است دلیل تهران برای افزایش فعالیت های نظامی و حملات خود به اهداف آمریکا در منطقه باشد.
کوین هرن، رئیس کمیته محافظه کار مطالعات جمهوریخواه گفت که این اقدام قانونی هشداری به کاخ سفید است مبنی بر اینکه جمهوری‌خواهان «تلاش‌های مستمر دولت بایدن برای توافق مجدد با ایران را فراموش نکرده‌اند.»
دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک که در سال 1394 امضا شد) ،با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران را بازگرداند.
شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز یکسال بعد در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کرد.
دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.
مذاکرات تبادل زندانیان و ادعای آمریکا درباره رابرت لوینسون
پاتل همچنین درباره بازداشت شدگان آمریکایی در کشورهای مختلف از جمله روسیه و ایران مدعی شد: ادامه روش ایران و روسیه و گروگانگیری شهروندان آمریکایی بسیار نگران کننده است. ما به صورت مکرر از ایران و روسیه خواسته ایم اتباع آمریکایی را آزاد کنند اما آنها به این درخواست ها توجه نکرده اند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: روز گذشته ما از اختیارات خود برای پاسخگو ساختن کسانی که آمریکایی ها را در خارج از کشورشان به صورت غیر قانونی زندانی می کنند یا آنها را به گروگان می گیرند، اقدام کردیم.
این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران در سال ۲۰۰۷، رابرت لوینسون مامور سابق اف بی آی را ربود و هنوز در مورد سرنوشت او اطلاعی نداده است.
پاتل افزود: آمریکا به تلاش های مستمر خود برای آزادی آمریکایی هایی که به گروگان گرفته شده اند یا به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند، ادامه خواهد داد.
وی در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده و ایران به نهایی کردن توافق نزدیک شده اند؟ گفت که قصد ندارد وارد جزئیات تعاملات دیپلماتیک شود.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا هرگونه اظهار نظری از سوی مقامات ایرانی نادرست است؟ گفت که ما هرگونه اظهارات مقامات ایرانی در خصوص تبادل زندانیان را با تردید نگاه می‌کنیم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه هشتم اردیبهشت ماه جاری (28 آوریل) که در بیروت به سر می برد، درباره آخرین تحولات تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا عنوان کرد: ۶ ماه قبل آنها خانم دیپلمات انگلیسی را به عنوان نماینده خود به ما معرفی کردند. درباره تبادل زندانیان به عنوان موصوع انسانی مورد توجه ایران، صورت‌جلسه‌ای بین نماینده ایران و نماینده معرفی شده تدوین شد و ما محدودیت زمانی برای انجام تبادل در سریع‌ترین زمان را نداشتیم.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: اما به دلیل برخی ملاحظات طرف آمریکایی اجرای این توافق و صورتجلسه ماه‌ها به تعویق افتاد. تا اینکه در هفته‌های گذشته قرار بر این شد که صورتجلسه به روزرسانی شود و این بروزرسانی در دستور کار ما است و موضوع آزادی و تبادل زندانیان را یک موضوع اساسی دانسته و بر اجرای آن تأکید داریم.
وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی ۲۷ آوریل (هفتم اردیبهشت ماه) اعلام کرد: امروز، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و چهار مقام آن شامل روح الله بازقندی, محمد کاظمی,، محمد مهدی سیاری و محمدحسن محققی و همچنین سرویس امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) را به اتهام نقش آنها در گروگانگیری یا بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکایی تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: تحریم های امروز اولین اقدام تحت فرمان اجرایی ۱۴۰۷۸ است و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها و اتباع آمریکایی که به صورت غیرقانونی بازداشت‌شده اند را تقویت می کند. این اقدامات بر تعهد اساسی دولت آمریکا برای بازگرداندن اتباع آمریکایی گروگان گرفته شده و به صورت غیر قانونی بازداشت شده, مجددا تاکید می‌کند.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: ایالات متحده آمریکا تعهدی بالاتر از بازگرداندن آمریکایی هایی که به صورت غیر قانونی بازداشت شده اند، ندارد. امروز، ما کسانی را که مسئول بازداشت غیرقانونی اتباع آمریکا هستند، پاسخگو می کنیم. اقدامات ما هشداری واضح و مستقیم به کسانی است که در سراسر جهان به صورت غیر قانونی اتباع آمریکا را بازداشت می کنند.
کاخ سفید نیز در بیانیه ای به نقل از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا افزود: "پیام من به روسیه، ایران و تمام دولتهایی که در سراسر جهان آمریکایی‌ها را گروگان گرفته یا به ناحق بازداشت کرده‌اند این است که آنها را فوری آزاد کنید."
رئیس جمهور آمریکا گفت: دولت من، ابزار جدیدی را برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی سنگین بر آنانی که آمریکایی‌ها را در سراسر جهان گروگان می‌گیرند یا به ناحق بازداشت می‌کنند، به کار می‌گیرد.
  • نویسنده :
  • منبع :