19 دی: رئیس جمهور گفت: در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است.
سید ابراهیم رئیسی روز شنبه پس از مذاکرات خصوصی با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، در نشست مطبوعاتی مشترک ضمن خوشامدگویی به وی و هیات همراه اظهار داشت: مذاکرات خوبی در زمینه های مختلف بین جمهوری اسلامی ایران و عراق انجام شد.
ارتقای روابط ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق
آیت الله رییسی با بیان اینکه اراده دو کشور بر توسعه مناسبات است، بیان کرد: در حوزه های سیاسی، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین تهران و بغداد مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است.
رئیس جمهور روابط تهران و بغداد را فراتر از روابط سایر کشورها و روابطی راهبردی توصیف کرد و گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق بیش از ۱۰ میلیارد است و این‌ رقم می تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.
رئیس جمهور افزود: روابط دو کشور در حوزه مسائل زیرساختی، آب و برق و گاز و انرژی ادامه دارد به شکلی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود، تبادلات بین دو دولت صورت گیرد تا نیازها مرتفع شود.
انعقاد تفاهم‌نامه امنیتی بین تهران و بغداد
رئیس جمهور با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه امنیت بین دو کشور که اسفند ماه سال گذشته امضا شد، بیان‌ کرد: تفاهم امنیتی بین دو کشور برقرار شده است و کوچکترین ناامنی در عراق، ناامنی در ایران محسوب می شود؛ امنیت عراق برای ایران مهم است واین تفاهم امنیتی به امنیت منطقه کمک خواهد کرد.
آیت الله رییسی همچنین به حضور نیروهای آمریکایی در منطقه اشاره کرد و افزود: به همان میزان که انجام‌ مذاکرات بین کشورهای منطقه را مفید می‌دانیم، حضور نیروهای خارجی در منطقه را مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی‌ها را مخل امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ارتباطات ایران با عراق و کشورهای منطقه با نگاه به منافع مشترک برقرار است ولی آمریکا به منافع خود می‌اندیشد.
رئیس جمهور گفت: روابط خوبی که امروز بین ایران وعراق برقرار شده فقط در سطح همکاری های دوجانبه نیست بلکه به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد انجامید. 
امروز برای مردم منطقه و جهان روشن است که خط مقدم مبارزه با مواد مخدر ایران است. در این زمینه شهدای زیادی را تقدیم کردیم. من به کشورهای اروپایی گفتم که اگر ایران نبود، شما در مواد مخدر غوطه‌ور بودید و باید در این زمینه قدردان جمهوری اسلامی باشید.
لزوم همکاری کشورهای منطقه برای مبارزه با جرایم سازمان یافته
رئیس جمهور در ادامه بر همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر تاکید کرد و گفت: روزی به اروپایی ها گفتیم اگر جمهوری اسلامی جلوی مواد مخدر را نمی‌گرفت، امروز تمام اروپا را مواد مخدر برمی‌داشت و امروز شما باید قدردان ایران باشید. 
آیت الله رییسی بیان‌ کرد: ایران کارنامه درخشانی از ابتدای انقلاب تاکنون در مبارزه با مواد مخدر دارد. باید کشورهای منطقه همکاری واقعی برای مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر داشته باشند. 
رئیس جمهور وظایف سازمان ملل در حمایت از کشورها برای مقابله با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر را یاد آور شد و گفت: تاکنون حمایت های سازمان ملل در حد حرف و تشکر از ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده است ولی این کار یک حمایت واقعی می طلبد.
وی در ادامه افزود: اینکه عراق نیز در زمینه مبارزه با مواد مخدر مصمم است، باعث خرسندی است.
حقابه ایران و عراق از اروند رود طبق معاهدات محفوظ است
رئیس جمهور با اشاره به موضوع آب و حقابه کشورها از ذخایر آبی منطقه اظهار داشت: کشورهای منطقه نسبت به آب و میزان ذخایر آبی منطقه حقوقی دارند و حقابه ای تعیین شده‌است و باید به این حقوق پایبند و متعهد بود. نسبت به حقابه ایران و ذخایر آبی منطقه تاکید داریم و معتقدند حقابه کشور های منطقه مثل دخایر محترم شمرده شود.
آیت الله رئیسی بیان کرد: همچنان که بر بهره برداری ایران از اروند تاکید داریم، حقابه عراق هم طبق قراردادهایی که در گذشته به امضا رسیده، محفوظ است. حتما هرکدام از دو کشور باید به آن حق متعهد و پایبند باشند تا مشکل و اخلالی ایجاد نشود.
رئیس جمهور اظهار داشت: در نشست با رئیس جمهور عراق و هیات عالی رتبه عراقی مقرر شد پیرو مذاکرات وزرای نیروی دو کشور، مذاکرات بین دو وزیر ادامه یابد تا بتوانند مسائل فیمابین را چه فنی و چه مسائل حقوق و مدیریتی حل کنند و در این‌جهت همه نوع همکاری را با عراقی ها خواهیم داشت.
آیت الله رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر رییس جمهور عراق به تهران نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :