19 دی: دبیر انجمن کشتیرانی گفت: کشور پاناما تاکنون خبری رسمی در خصوص سلب ۳۰ پرچم کشتی های ایرانی را اعلام نکرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پل مه گفت: تمام کشتی‌ها نزد سازمان بین‌المللی دریانوردی موسوم به IMO ثبت می‌شوند و IMO NUMBER دریافت می‌کنند و همچنین برای کنترل و نظارت فعالیت‌های دریانوردی باید تحت پرچم یک کشور باشند. از آنجایی که کشورهایی مانند پاناما، یونان، قبرس و … که از تسهیلات مالیاتی و مالی ویژه برای ثبت کشتی‌ها برخوردار هستند معمولا غالب مالکان کشتی را ترغیب می‌کنند علی‌رغم اینکه در آن کشورها هیچ عقبه تجاری یا اقتصادی ندارند کشتی خود را در آن کشورها ثبت کنند.
به گفته دبیر انجمن کشتیرانی، کشتی که در پاناما به ثبت می‌رسد و تحت پرچم کشور پاناما قرار می‌گیرد، پایین‌ترین رقم مالیاتی ممکن را به این کشور برای فعالیت‌های خودش پرداخت می‌کند. از این رو اگر پاناما پرچم خود را از یک کشتی حذف کند، به این مفهوم نیست که آن کشتی قابلیت دریانوردی را از دست می‌دهد. بلکه با ثبت در سایر کشورها می‌تواند از فعالیت‌های مبتنی بر نظارت IMO برخوردار باشد.
او می گوید: همانطور که امکان ثبت یک کشتی در کشور پاناما وجود دارد امکان ثبت آن در کشور دیگر هم وجود دارد و پس از ثبت در آن کشور، کشتی به فعالیت تجاری خودش ادامه و استمرار دهد.
پل مه گفت: برخی از کشورهای مثل پاناما از و سایر هزینه های مالی استفاده می کنند تا کشتی های سایر کشورها تحت پرچم خود دربیاورند و از این فرصت استفاده کنند 
او ادامه داد: پاناما جزء آنکه ضربه وضرر و رتیه و سهمش از تناژ کاهش دهد هیچ گونه خللی در فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایجاد نمی شود واز سوی دیگر هم تاکنون کشور پاناما این موضوع را که ۳۰ فروند کشتی ایران را که آمریکا تحریم کرده است از ثبت کشتی رانی خود حذف کرده است و این کشتی ها دوباره با پرچم ایران فعالیت خواهند کرد به صورت رسمی اعلام نکرده است بنابراین این موضوع را نه تایید و نه تکذیب می کنیم بنابراین کشتی های ایرانی هرجا تمایل داشته باشند می توانند ریجستر شوند و هیچ گونه محدودیتی برای آنها وجود ندارد.
دبیر انجمن کشتیرانی گفت: علاوه بر پاناما کشورهای مانند قبرس،یونان و حتی مغولستان که کشوری بدون ساحل است می تواند کشتی های ایرانی را تحت پوشش خود قرار دهد.
گفتنی است امروز رسانه های خارجی اعلام کرده بودند که پاناما ۳۰ فروند کشتی ایران را که آمریکا تحریم کرده است از ثبت کشتی رانی خود حذف کرده است و این کشتی ها دوباره با پرچم ایران فعالیت خواهند کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :