19 دی: مدیر کل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه چین گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی صفحه جدیدی را در روابط دو کشور گشوده و نمونه‌ای از حل مناقشات و اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی بوده و روند آشتی و گفت‌وگو را در این کشورها به پیش برده است.
به گزارش روزنامه خلق چین، «وانگ دی» با بیان این مطلب افزود: توافق ایران و عربستان به طور گسترده توسط مردم منطقه مورد حمایت قرار گرفته و جامعه بین المللی آن را بسیار تحسین کرده است. خوشحالیم که بعد از اینکه عربستان سعودی و ایران خبر از سرگیری روابط دیپلماتیک را اعلام کردند، هیأت های دو کشور با یکدیگر دیدار و در حال آماده شدن برای بازگشایی سفارت ها و کنسولگری‌های دو طرف هستند.
وی با بیان اینکه خاورمیانه منطقه‌ای مهم در جهان است که مسائل کانونی دنیا در آن متمرکز شده، تصریح کرد: این مسائل حساس از دیرباز مطرح بوده و یافتن راه حل مناسب کار آسانی نیست. در عین حال، برخی از قدرت‌های بزرگ خارج از منطقه، درگیری‌های مختلف را در خاورمیانه تحریک می‌کنند و به دنبال منافع شخصی خود هستند که منجر به آشفتگی طولانی‌مدت در این منطقه شده و رنج بسیاری را برای مردم خاورمیانه به همراه داشته است.
وانگ همچنین گفت: در این زمینه، صلح طلبی، توسعه طلبی و تسلط بر آینده و سرنوشت به آرزوی مردم در خاورمیانه تبدیل شده است. کشورهای خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و ایران، مایل به حل مناقشات و اختلافات از طریق گفت‌وگو و رایزنی هستند و از کشورهای اصلی انتظار دارند که به طور فعال گفت‌وگوهای صلح را ترویج کنند.
وی همچنین اظهار کرد که گام کوچک ایران و عربستان برای حل مناقشات و برقراری صلح، گامی مهم برای منطقه به منظور غلبه بر منازعات و دستیابی به آشتی است و برای چین، میانجیگری موفقیت آمیز در از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، رویه دیپلماتیک اصلی ما در اجرای طرح‌های امنیتی جهانی در خاورمیانه است.
این مقام چینی تاکید کرد: جهان امروز دستخوش تغییرات بزرگی است که طی یک قرن گذشته دیده نشده است و جامعه بشری در یک دوراهی جدید قرار دارد. در مواجهه با تغییرات در جهان، زمان و تاریخ، چین همیشه به هدف سیاست خارجی خود یعنی حفظ صلح جهانی و ارتقای توسعه مشترک پایبند است. ما متعهد به ترویج ساخت جامعه ای با آینده مشترک برای بشر هستیم.
مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقای وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: پکن به گفت‌وگو و مشورت برای ترویج ساخت جهانی صلح پایدار، به همکاری برد-برد به منظور ترویج ساختن جهان مشترک، به رفاه برای مبادلات و یادگیری متقابل برای ترویج ساخت جهانی باز و فراگیر و به محیط زیستی سبز و کم کربن و ترویج ساخت جهانی پاک و زیبا هم متعهد خواهیم بود.
وانگ اظهار داشت: چین به ایفای نقش سازنده در رسیدگی صحیح به مسائل کانونی در جهان مطابق با خواست همه کشورها ادامه خواهد داد و با توسعه جدید چین همچنان فرصت های جدیدی را برای کشورهای سراسر جهان از جمله کشورهای خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد.
وی همچنین گفت: در آینده، چین مانند همیشه به حق حاکمیت کشورهای خاورمیانه احترام می گذارد، از کشورهای خاورمیانه در پایبندی به استقلال استراتژیک خود حمایت می کند، همبستگی و هماهنگی را تقویت می کند، با دخالت خارجی مخالفت می کند و به عنوان نیرویی برای آشتی، صلح و سازش، عمل خواهد کرد. چین برای ارتقای امنیت، ثبات، توسعه، رفاه، مدارا و هماهنگی در خاورمیانه همکاری خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست در روز هجدهم اسفندماه در پکن توافق کردند تا تهران و ریاض بعد از هفت سال بار دیگر با میانجی‌گری چین روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

  • نویسنده :
  • منبع :