۱۹ دی: رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر صمت در مجلس با بیان این که باید با جریان مافیایی و سودایی برخورد شود، تاکید کرد: خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و ویژه‌خواری است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند.
سید ابراهیم رئیسی در دفاع از فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تبریک روز معلم و کارگر و لزوم توجه به نقش معلمان و کارگران در طول سال، اظهار کرد: با فضایی که بعد از فرمایش رهبری درباره همکاری قوا ممکن است برخی به نادرستی برداشت کنند که استیضاح، تذکر یا سوال جلوه اختلاف تلقی شود اما تلقی من به هیچ عنوان این نیست که استیضاح یا سوال جلوه اختلاف است. حتی من از کسانی که احساس مسئولیت کرده و نسبت به یک مساله و دغدغه مردم استیضاح کردند ، تشکر و تقدیر می‌کنم. تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائل حوزه‌های انتخابیه و مردم، مسائلی را در مجلس بیان می‌کنند که مسئولان باید توضیح دهند و داوری با نمایندگان و مردم است.
وی ادامه داد: شما می دانید از سال ۹۶ مدیران مختلفی در وزارت صمت جابه‌جا شدند و ۶ وزیر و سرپرست جابه‌جا شدند و ثبات در وزارتخانه موضوع مهمی است که به تولیدکننده، معدن و تجارت پیام دارد که ثبات موجب تصمیم‌گیری های باثبات خواهد شد. وزیر با پشتوانه مجلس و دولت سر کار آمد. در ابتدای کار وزیر، یکبار استیضاح مطرح شد که وزیر تازه مسئولیت گرفته بود. مدت‌ها بحث بود که وزارت صمت مورد سوال است تا استیضاح مطرح شد و نهایتا رای اعتماد مجدد به وزیر داده شد.
رئیس جمهور افزود: ما با مجلس اتفاق نظر داریم. حتی کسانی که درباره وزیر سوال دارند، به پاکدستی و ضد فساد و ضدرانت خوار بودن و ضد روابط ناسالم وزیر اشاره دارند و ما هم خلاف این ندیدیم که وزیر نسبت به فساد و رانت‌خواری و مافیا حساس نباشد. در خودرو که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  و بانک مرکزی و مرکز آمار و گزارش وزرات صمت در حوزه تولید و معدن، سرمایه گذاری همه شاخص ها نشان رشد دارد. رشد در تولید خیلی مهم است. کاری که در معدن شده بی نظیر است. وزارت صمت همواره تزلزل داشته چون همیشه مسائلی نسبت به این وزارتخانه مطرح است. شما نمایندگان شاخص های رشد تولید، تجارت را ببینید. تجارت منطقه نسبت به قبل افزایش داشته است. افزایش ۴۰-۵۰ درصدی رشد تجارت منطقه‌ای داشته ایم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: وضعیت خودروسازی در کشور به تحول نیاز دارد و یک مشکل مزمن است و باید کار و تلاش شود. در مشکل خودروسازی و تعیین تلکیلف دو شرکت خودروساز چقدر سهام مربوط به دولت است و چقدر واگذاری انجام شده است. این‌ها قابل پیگیری است. در بازدید از شرکت خودروسازی هشت بند اعلام کردم وقابل پیگیری است که چقدر انجام شده است.
وی افزود: وزارت صمت بخش های مختلف دارد و آیا وزیر صرفا باید با خودرو مورد قضاوت قرار گیرد. وضعیت خودرو هم کیفا و هم کما مورد تاکید دولت و مجلس است. باید عدد خودرو تولیدی بیشتر و کیفیت آن بهتر شود. آیا به نقطه کماا رسیدیم؟ حتما نه اما گام‌هایی جدی که در این جهت برداشته شده تا خودرو باکیفیت به میدان آید. ما در میانه راه هستیم و حتما باید کار جدی در خودرو انجام شود.
رئیسی تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. در باره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.
وی درباره قیمت خوردو و نقش افراد سودجو در این زمینه، بیان کرد: اگر قوانین مناسب مثل عایدی بر سرمایه و مالیات در این زمینه تاثیر گذار است اما دولت نسبت به تداوم قیمت حبابی  و قیمت گذاری غلط  به صورت ساعتی حساس است. باید با جریان مافیایی و سودایی برخورد شود. خط قرمز دولت مبارزه با رانت، مافیا و ویژه‌خواری است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند.
رئیس جمهور درباره نقش قوانین در زمینه بازار خودرو، بیان کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم انجام می شود که تاثیرگذار است. در اقدامات مسئولان باید همه این مسائل مورد توجه باشد. به طور مثال تصویب شد که ۵۰ درصد خودروهای تولید شده را به مادران دو بچه بدهند که کار خوبی بود و ما مخالف نیستیم. باید تشویق برای افزایش جمعیت باشد اما ببینید  مادر سیستان، ایلام یا مشهد و اصفهان که خودش نمی‌آید و به او می گوییم حواله را از بازار بگیرید. یعنی با این تصمیم ۵۰ درصد تولید را به بازاری آورده‌ایم که آن بازار بتواند طور دیگری باشد. یا اینکه شما درست تصمیم گرفتید که شورای رقابت که تصمیم‌گیری‌هایش ضمانت اجرایی داشته باشد اما رئیس شورای رقابت از روی مسئولیت می گوید باید از طریق بورس این مساله خاتمه داده شود و به جلسه شورای رقابت بسنده نمی شود و در یک ساعت ۲۰ هزار واحد بورس می‌ریزد. مجمع تشخیص مصلحت براساس مسئولیت خود تصمیمی در زمینه خودرو می گیرد و بخش های مختلف در این زمینه تصمیم می‌گیرد.
وی با اشاره به تاثیرگذاری بخش‌های مختلف خارج از دولت در وضعیت فعلی حوزه خودرو اظهار کرد: بخش‌های مختلف در حوزه خودرو تصمیم می‌گیرند اما نهایتاً پرسیده می‌شود وزیر چطور عمل کرد؟ البته این سوال درست است اما سایر بخش‌های تاثیرگذار در این زمینه هم مورد توجه باشند.
رئیسی یادآور شد: اصل فلسفه آمدن من در این جلسه به خاطر این است که بگوییم ما سوال پرسیدن نمایندگان و مجلس را محل اختلاف نمی‌دانیم بلکه حتماً پیام این کار را همراهی و همکاری و تصمیم برای رفع مشکل می‌دانیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه خط قرمز دولت، فساد، مافیا و رانت‌خواری است، تصریح کرد: حتی یک روز و یک ساعت در دولت مسئله رانت و مافیا قابل تحمل نیست. هم دستگاه‌های اطلاعاتی در دولت و هم دستگاه‌های نظارتی در خارج دولت بر پیگیری و مقابله با این پدیده تاکید دارند.
رئیسی با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل سازمان یا وزارت بازرگانی از سوی دولت به مجلس، تاکید کرد: ما به محض اینکه مجلس موافقت کند هم موافق تشکیل وزارتخانه هستیم و هم با تشکیل سازمان مخالفتی نداشته‌ایم چرا که می‌خواهیم به وضعیت بازار سامان داده شود.
وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: مسائل کشور و مسائل پیش پای مردم مسئله ما و شماست که باید دنبال پیگیری و اقدام لازم برای آن باشیم. دولت در همه حوزه‌ها کارها را دنبال می‌کند و این بنای دولت است که هیچ گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نباشد به خصوص اگر موضوع فساد و مافیا در میان باشد.
رئیس‌جمهوری در توصیف خصوصیات شخصی وزیر صمت، اظهار کرد: آقای وزیر هم در خصوصیات شخصی انسانی ضدفساد هستند و هم در حوزه کاری به پیشبرد امور توجه دارد و هم سابقه نه گفتن به جریان‌های فساد را داشته است. پس اگر ضعف‌هایی هم وجود دارد باید  قوت‌ها را هم در کنارش دید. ما به محض اینکه ضعف را ببینیم دنبال رفع آن هم هستیم.
رئیسی در پایان اظهار کرد: ما در همه لایه‌های مدیریتی به نگاه تحولی توجه داریم و بهتر شدن امور کشور را در گرو آن می‌دانیم که نگاه تحولی نسبت به امور داشته باشیم. برای ما وضعیت ثبات در وزارتخانه‌ها مهم است. در ارتباط با وزارتخانه‌هایی که الان سرپرست دارند هم وزیر را معرفی خواهیم کرد. ما ثبات در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را جدی می‌دانیم و امیدوارم تصمیم و رای مجلس به ثبات در وزارت صمت و دچار تزلزل نشدن منجر شود چرا که در نیمه کار و راه قرار دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :