19 دی: سفیر ایران در بغداد با مثبت ارزیابی کردن سفر روز گذشته رییس‌جمهور عراق به تهران تصریح کرد: در این سفر آقای «عبداللطیف رشید» رییس ‌جمهور عراق از آقای رئیسی برای سفر به بغداد دعوت به عمل آورد که این موضوع مورد پذیرش رییس‌جمهور ایران قرار گرفت.
محمد کاظم آل صادق در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با نتایج سفر اخیر رییس‌جمهور عراق به تهران اظهار کرد: روز گذشته آقای عبداللطیف رشید به دعوت آقای رئیسی همتای ایرانی خود جهت انجام سفری یک روزه به تهران آمد.
وی با بیان این که رییس‌جمهور عراق را در این سفر یک هیات بلند پایه از مقامات، سیاسی، امنیتی و اقتصادی این کشور همسایه همراهی می‌کردند، افزود: در جریان رایزنی‌های صورت گرفته بین مقامات دو کشور بر موضوع تقویت و گسترش روابط دو کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید شد.
وی با بیان اینکه ترکیب هیات همراه رییس‌جمهور عراق، نشان دهنده اهمیت ابعاد مختلف این سفر است، گفت: رییس‌جمهور عراق در این سفر با مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و همچنین رییس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و رایزنی کرد  و طرفین در این دیدارها بر اهمیت تقویت و توسعه روابط دو کشور تاکید کردند.
این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در این دیدار ها، مقامات جمهوری اسلامی ایران بر نقش و جایگاه عراق در تحولات منطقه تاکید کردند، ادامه داد: از طرف دیگر عراق در حال تلاش است که خود را نیز از درون، بازسازی کند و رویکرد دولت عراق در امر بازسازی  زیرساخت‌های این کشور در این راستا است که جهشی در این زمینه ایجاد کند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با بیان اینکه در این دیدارها بار دیگر تاکید شد که ایران، امنیت عراق را امنیت خود می‌داند، گفت: مقامات دو کشور همچنین بر این موضوع تاکید داشتند که در حجم تبادلات تجاری دو کشور که اکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است باید جهش ایجاد شود و رقم موجود با توجه به توانمندی ها و ظرفیت های دوکشور مناسب و کافی نیست.
آل صادق همچنین با تاکید بر اینکه یکی دیگر از محورهای رایزنی مقامات دو کشور ایران و عراق در جریان سفر روز گذشته رییس‌جمهور عراق به تهران، مسائل مرتبط با «آب»بوده است، اظهار کرد: این موضوع دارای ابعاد حقوقی، فنی و مدیریتی است و ما در همین چارچوب به دولت عراق اعلام کردیم که آمادگی داریم که تجربیات خود را در ارتباط با مدیریت آب و مسائل مرتبط با آن در اختیار آنها قرار دهیم.
وی با بیان اینکه همچنین در جریان این سفر مقامات عراق گزارشی از اقدامات این کشور جهت ایجاد امنیت در مرزهای مشترک دو کشور و جلوگیری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در مرز ایران و عراق ارائه دادند، تاکید کرد: سفر صورت گرفته هر چند کوتاه بود ولی مثبت و سازنده بود.
آل صادق در بخش دیگری از صحبت‌های خود در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در این دیدارها در ارتباط با مسائل منطقه نیز رایزنی و گفت‌وگو شد، افزود: در همین چارچوب ابراز امیدواری شد که دولت عراق بتواند نقش مثبت و سازنده‌ای را در روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ایفا کند.
وی همچنین در پایان گفت: در این سفر ریس‌جمهور عراق از آقای رئیسی برای سفر به بغداد دعوت به عمل آورد که این موضوع مورد پذیرش رییس‌جمهور ایران قرار گرفت و قرار است در جریان رایزنی‌ها بین دو کشور تاریخ این سفر مشخص شود.

  • نویسنده :
  • منبع :