19 دی: در چهارصدو شصت و سومین جلسه بنیاد قم‌پژوهی که در سرای سنتی فرهنگ برگزار شد ابوالفضل قیامی کارشناس و راهنمایی گردشگری قم گفت: تجربه نشان داده است در بازسازی خانه تاریخی تنها بناهایی حفظ شده‌اند که برای آنها تغییر کاربری تصویب شده و به رستوران و یا کافه تبدیل شده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد قم‌پژوهی این نشست که به بررسی پیشینه و وضعیت کنونی «سرای سنتی فرهنگ: خانه صبوری» پرداخته شد قیامی بیان کرد: خانه‌های تاریخی بخشی از فرهنگ ما است که برای برای حفظ و نگهداری آنها تلاش کنیم؛ مانند ادبیات ایران که با ارزش است و باید از آنها نگهداری شود.
وی گفت: در قم خانه‌های تاریخی زیادی وجود داشت، اما به علت بی‌توجهی متولیان طی ده سال اخیر یکی پس از دیگری تخریب شدند و کسانی از آنها حمایت نکرده‌اند.
این راهنمای گردشگری قم افزود: معماری هم بخشی از تاریخ و فرهنگ ما است و خاطره‌هایی که در آن خانه وجود داشته است همه مهم است. متاسفانه در محله باغ‌پنبه همچنان شاهد تخریب خانه‌های تاریخی هستیم.
قیامی تصریح کرد: میراث فرهنگی به دلایل مختلف نمی‌تواند در حفظ خانه‌های تاریخی ورود کند، اما می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی دربازسازی این بناها به حفظ این خانه‌ها کمک کند.
وی با اشاره به تلاش خانواده صبوری در بازسازی سرای سنتی فرهنگ گفت: این خانه سنتی بازسازی شده در نتیجه تلاش برادران صبوری هم اکنون به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل شده است که می‌تواند باعث ماندگاری زائر شود؛ چون به اقامتگاهی زیبا و قدیمی تبدیل شده است.
در ادامه دکتر حمیدرضا صبوری از احیاگران خانه صبوری گفت: در ابتدا می‌خواستیم در یکی از روستاهای قم برای فرزندان جای تفریح در روستا خانه‌ای بسازیم، اما وقتی از وجود این بنا مطلع شدیم این خانه را خریداری کردیم و شهرداری مجوز ساخت دو طبقه روی پیلوت را به ما داد و قرار بود آن را بکوبیم و از نو بسازیم، ولی به پیشنهاد یکی از برادران که گفت، این خانه را به ساخت اقامتگاه سنتی اختصاص دهیم و آن را تخریب نکنیم همان کار را انجام دادیم و تخریب نکردیم و تصمیم گرفتیم در نوسازی کار بسیار خوبی انجام دهیم که منحصر بفرد باشد و هدف را بر روی این گذاشتیم که اقامتگاهی بسازیم که با آن آبروی قم را بخریم.
صبوری گفت: وقتی این خانه را در مزایده خریدیم متعلق به کانون بازنشستگان نیروهای مسلح بود و خیلی هم مخروبه بود. سقف‌ها تا حدودی ریزش کرده بود. پایه‌ها به علت اینکه ناودان شکسته بود و آب باران به داخل خانه می‌آمد پایه‌ها سست شده بودند.
وی اظهار داشت: در مسیر بازسازی خیلی‌ها سعی کردند ما را از نوسازی منصرف کنند. هرکسی از دوست و آشنا ما را می‌دید می‌گفت: این چه کاری بود انجام داده‌اید. پول خودتان را دور ریخته‌اید. ولی ما به حرف کسی گوش نکردیم. سرمان را پایین انداختیم و این خانه را با همه زحمتی که داشت تعمیر و آباد کردیم.
 صبوری با بیان اینکه زیر بنای این خانه ۱۶۷ متر است گفت: برای احیا بنا از چند متخصص معماری سنتی کمک گرفتیم.  هم‌اکنون در این خانه هفت اتاق کوچک و بزرگ وجود دارد که برای پذیرایی از مهمانان مجهز شده است.
احیاگر این خانه قدیمی تصریح کرد: از آنجا که سعی داریم خانه‌های تاریخی را که در دل این شهر وجود دارد با این شیوه نجات دهیم. بنابراین آمادگی داریم که از نظر همه دوستان و متخصصان استفاده کنیم تا اینجا و دیگر بناها را بهتر و آبادتر بسازیم و در اختیار گردشگران و مسافران قم قرار دهیم تا با خاطره خوشی از سکونت در بنایی قدیمی را با خود از این شهر ببرند.
وی افزود: پشت بام این خانه نیز ظرفیت دارد که به کافی شاپ و یا بام رستوران تبدیل شود. بنابراین  ما این آمادگی را داریم که بهره‌برداری ازآن را به افراد صاحب ایده‌ای واگذار کنیم.
وی با بیان اینکه سرای فرهنگ تنها اقامتگاه سنتی قم است افزود: بهای هر اتاق دو تخته شبی هشت‌صد هزار تومان و سه تخته یک میلیون و دویست هزار تومان همراه با صبحانه است. سیستم گرمایشی اتاق‌ها پکیج است و سرمایش آن کولر اسپیلت است.
صبوری در پاسخ به سوال خانم سوسن بیات از دانش آموختگان معماری که پرسید چه کسی به عنوان مشاور به شما در احیای این خانه کمک کرد گفت: آقای بادپا از پیشکسوتان معماری اسلامی و معمار حرم حضرت معصومه(س) از افرادی بودند که از نظر آنان برای احیا استفاده کردم.
در ادامه قیامی با تاکید بر لزوم تعامل و همکاری بین راهنمایان گردشگری قم و مالکان بناهای تاریخی قم گفت: اخیرا دو تن از راهنمایان گردشگری قم اپلیکشن گردشگری طراحی کرده‌اند به نام «های گشت» که در آن تمام جاذبه‌های گردشگری قم را گنجانده‌اند. کاربران می‌توانند از طریق این اپلیکشن با راهنمایان ارتباط گرفته تا کسانی را که تصمیم دارند از اماکن گردشگری قم بازدید کنند توسط آن راهنما به مکان مورد نظر رفته و از آن جاذبه گردشگری قم به همراه راهنما بازدید کنند.
قیامی گفت: یکی از گله‌های تور لیدرهای قم این است که سازمان‌هایی مثل شهرداری و میراث برای رونق کار ما تلاشی نمی‌کنند. من به آنان گفتم فقط زمانی می‌توانید رشد کنید که از این دو سازمان قطع امید کنید و خودتان برای پیشرقت کار خود برنامه‌ای داشته باشد.
وی افزود: قم شهری است با ظرفیت‌های متنوع. برای نمونه درقم هم محور گردشگری فرهنگی وجود دارد؛ هم محور تاریخی و مذهبی که برای گردشگران بسیار قابل توجه است. همچنین در رشته طبیعت‌گردی قم از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.
قیامی تصریح کرد: این خانه سنتی برای برگزاری محافل شعرخوانی  و شب شعر و دیگر برنامه‌های فرهنگی آماده است.    
همچنین مهندس امیدواریان یکی از اعضای قم‌پژوهی و از علاقه‌مندان به خانه‌های تاریخی با قدردانی از زحمات خانواده صبوری در حفظ احیای این بنای سنتی گفت: در قم هشت‌صد پلاک با الگوی معماری  وجود دارد.
وی تصریح کرد: در عکس هوایی از شهر قم دو هزار خانه ارزشمند معماری وجود داشت، اما در پروژه‌های مختلف مانند عماریاسر، چهل اختران، شهیدان برقعی و پارکینگ شرقی این بناها از بین رفت.
امیدواریان یکی از مشکلات خانه‌های تاریخی کمبود پارکینگ است که تدابیری مانند پارکینگ‌های لکه‌ای برای رفع این مشکل صورت گرفته است.  
وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های معماری ایرانی درونگرایی است که در خانه‌های تاریخی و الگوهای معماری قم این ویژگی وجود دارد.
امیدواریان بر لزوم اطلاع رسانی عمومی برای معرفی هرچه بیشتر این بنا تاکید کرد.
همچنین در این نشست شیخ محمدی یکی از هنرمندان قم در زمینه آواز خوانی و فیلمسازی به مناسبت سالروز سعدی غزلی  از سعدی را اجر کرد.
اشعریون یکی از مهندسان معماری اسلامی پیشنهاد داد از سفرای کشورهای اسلامی دعوت کنید و این خانه فرهنگ اسلامی و ایرانی را معرفی کنید.
 در پایان اعضای شرکت کننده در این نشست این خانه را مورد بازدید قرار دادند.

گفتنی است سرای سنتی فرهنگ در چهار راه غفاری، خیابان ایستگاه، خیابان فرهنگ، انتهای کوچه ۴ واقع شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :