19 دی: رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور از درگیری ۱۴ کلانشهر کشور با فرونشست زمین خبر داد و گفت: بالاترین نرخ فرونشست زمین مربوط به استان کرمان می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر معصومه آمیغ پی امروز در مراسم افتتاح بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک، بحران کم آبی را ناشی از تغییر اقلیم حاکم بر کل جهان دانست و گفت: ایران جزو مناطق پر تنش آبی جهان است و قدیمی‌ترین آثار فرونشست مربوط به کالیفرنیا با نرخ فرونشست ۶۰ سانتی متر بوده، ولی به تدریج در سایر کشورها آثار این پدیده مخرب نمایان شد.

وی کشورهای روسیه، چین و ژاپن را از جمله کشورهای درگیر با فرونشست زمین نام برد که با کنترل و مصرف مناسب گام‌های مؤثری برای کاهش نرخ فرونشست برداشته اند.

آمیغ پی، با تاکید بر اینکه فرونشست زمین محدود به ایران نمی‌شود و همه جهان با آن مواجهند، یادآور شد: رخداد این پدیده نتیجه استفاده بیش از حد و بدون توجه به حفاظت محیط زیست است.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور تاکید کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو ۷۰ درصد دشت های کشور در محدوده دشت‌های ممنوعه و بحرانی است که این امر ناشی از سو مدیریت است.

وی از بین رفتن خاک‌های کشاورزی، مستعد شدن مناطق برای سیل خیزی، تخریب سازه‌های مهم و تضعیف شدن سازه‌ها به گونه ای که با زلزله های کوچک تخریب می شوند، را از پیامدهای رخداد فرونشست زمین نام برد و یادآور شد: اولین گام برای مهار فرونشست زمین شناسایی مناطق مستعد است، سازمان نقشه‌برداری برای اجرای این مهم گام‌هایی را برداشته و موفق به تهیه بانک جامع فرونشست زمین شده است.

آمیغ پی با اشاره به نتایج این بررسی‌ها، گفت: در این ارزیابی‌ها ۲۴۵ منطقه فرونشست را شناسایی کردیم که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالای فرونشست هستند.

وی از فرونشست مناطق ساحلی شمال کشور خبر داد و گفت: استان گلستان فرونشست زمین را تجربه کرده و شاید وقوع سیل‌های زیاد در این استان بی ارتباط با فرونشست زمین نباشد.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور بالاترین نرخ فرونشست زمین در کشور را مربوط به استان کرمان ذکر کرد و ادامه داد: نرخ فرونشست در این استان ۴۲ سانتی متر مربوط به بهرمان است.

وی اضافه کرد: همچنین در مجاورت دریاچه‌ها و تالاب‌ها شاهد فرونشست زمین هستیم و در صورت عدم کاهش تنش آبی و فشار بر آب‌های زیر زمینی، شاهد خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها خواهیم بود.

آمیغ پی، تهیه اطلس فرونشست زمین استانی چون استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، قزوین و کلانشهرها و مراکز استانی را از دیگر دستاوردهای سازمان نقشه برداری در زمینه مطالعات فرونشست زمین نام برد و گفت: ۱۴ کلانشهر کشور درگیر فرونشست زمین هستند.

رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه برداری کشور، خاطرنشان کرد: نرخ فرونشست در شهریار و اصفهان روند کاهشی دارد، در حالی که در اصفهان با نرخ فرونشست ۲۰ سانتی متری مواجه بوده‌ایم، ولی هم اکنون در این دو منطقه کاهش نرخ فرونشست مشاهده می‌شود که یا ناشی از مرگ آبخوان و یا اقدامات مدیریتی مؤثر بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع :