یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین به قلم هوشنگ صدفی بدین شرح است:

در زمان رأی‌گیری اخیر رأی اعتماد به وزیر صمت ۲۷۲ نماینده مجلس حضور داشتند. بر همین اساس وزیر صمت با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع؛ و ۶ رأی باطله نتوانست از مجلس رأی اعتماد دریافت کند. فارغ از هرگونه داوری درباره درستی یا نادرستی استیضاح وزیر صمت؛ تحلیل آرای حاصله موید نکات قابل تاملی است.
۱- در مجلس شورای اسلامی یک دست با دولت سیزدهم، گسل سهمگینی در حال شکل‌گیری است که بدنه کم جان دولت را نشانه رفته است. به‌ویژه، در زمانی که مقامات ارشد نظام به تعامل دولت و مجلس تاکید دارند. از ۲۷۲ نفر از نمایندگان مجلس، ۱۶۲ نماینده به نبودن وزیرصمت در دولت تصریح کردند در مقابل ۱۰۲ نماینده دوست داشتند وزیر صمت هم‌چنان بر اریکه قدرت تکیه زند. البته معلوم نشد اسامی اشخاصی که به‌زعم یکی از نمایندگان، اتومبیل دریافت کرده بودند تا وزیر صمت استیضاح نشود، درکدام صف‌بندی قرار دارد؟
۲- از حاشیه‌های استیضاح که بگذریم، سخن از تغییر صف‌بندی اصول‌گرایان سنتی و نوگرا در جناح راست است، جناحی که لبه تیغ را برای قلع‌وقمع مدیران ناکارآمد دولت سیزدهم تیز و تیزتر کرده‌اند و به توصیه‌های توافق و تعامل اعتنایی ندارند. حذف وزیر صمت از کابینه رئیسی، نوعی هشدار صریح به ناکارآمدی دولت بود. ظن آن می‌رود قطار استیضاح، زودتر از قطار پیشرفت و عدالت به مقصد برسد.
۳- آن‌چه در میان آرای موافق و مخالف خودنمایی می‌کرد تعداد ۶ رأی باطله در میان آرای ریخته شده به صندوق بود. معلوم نیست نمایندگان آرای باطله چه کسانی هستند؟ به‌طور طبیعی صف‌بندی سیاسی در مجلس شورای اسلامی به جز سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع، گزینه چهارمی ندارد، اما استیضاح وزیر صمت نشان داد برخی از نمایندگان باطله هم به مجلس یک دست رخنه کرده‌اند. در سال ۱۴۰۱ بودجه سالانه مجلس ۲ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان تعیین شده بود که از این رو برای هر روز کارکرد مجلس؛ قریب ۶ میلیارد تومان هزینه از بودجه ملی در برداشت. در فرهنگ دهخدا درباره باطله این گونه آمده است: «او را از جرگه بیرون کردن. از زمره کارآمدان بیرون راندن. «برای نمایندگانی که در وانفسای هزینه‌های دلاری کشور؛ میلیون‌ها تومان صرف می‌شود تا در راستای وظایف خطیر نمایندگی؛ با آرای خود سره را از ناسره بیرون کشند؛ واقعاً دادن رأی باطله حکایتی است نابخشودنی. شاید هم ریختن آرای باطله؛ نوعی اعتراض به وضع موجود مجلس شورای اسلامی است؛ بنابراین تا زمانی که شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سامان نرسد از این دست آرای باطله زیاد خواهیم داشت.


  • نویسنده :
  • منبع :