۱۹ دی: رئیس دستگاه قضا با اشاره به موضوع ترک‌فعل‌های مسئولان گفت: باید مقوله ترک‌فعل مسئولان از جهات مختلف تبیین گردد و مشخص شود که آیا این ترک فعل‌های صورت گرفته، ناشی از تقصیر بوده یا قصور؟ آیا زمینه اجرای قانونی که در قبال آن ترک فعل صورت گرفته، وجود داشته یا خیر؟
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاهی استان کردستان اظهار کرد: استان کردستان دارای مختصات و مؤلفه‌های خاص خود می‌باشد و نمی‌توان برای این استان نسخه‌ای را پیچید که برای سایر استان‌ها تجویز می‌شود.

وی با تبیین وتشریح مؤلفه‌ها ومختصات خاص استان کردستان گفت: استان کردستان دارای مردمانی فرهیخته و ادیب و باصفا و باوفا می‌باشد و در این استان، مواهب طبیعی سرشاری وجود دارد؛ همچنین دشمن از سالیان دور برای پیاده‌سازی اغراض شوم خود به استان کردستان نگاه و توجه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: سختی‌ها و مشکلاتی که امروز با آن‌ها مواجه هستیم ناشی از دو عامل فشارها و تحریم‌های همه‌جانبه دشمنان و برخی ضعف‌ها و نارسایی‌های مدیریتی است؛ اگرچه عامل اصلی در مشکلات کنونی ناشی از فشارهای پیچیده و جنگ ترکیبی دشمنان است، اما نمی‌توان همه ضعف‌ها و نارسایی‌ها را به پای دشمن بنویسیم.

رئیس قوه قضاییه به تبیین و تشریح اقدامات و توطئه‌های مذبوحانه دشمنان علیه انقلاب و مردم طی ۴۴ سال اخیر پرداخت و گفت: دشمنان با اقدامات و توطئه‌های پیچیده و همه‌جانبه‌ای که علیه نظام و مردم ما روا داشته‌اند اگرچه زحمات و دردسرهایی را تحمیل کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند به همه اهداف و اغراض شوم خود نائل شوند و این امر ناشی از هوشیاری و ایمان و ولایتمداری مردم ایران اسلامی است.

وی با اشاره به قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز شما مشاهده می‌کنید که به واسطه تولید قدرت صورت گرفته درکشور، اقدامات خصمانه آمریکایی‌های مدعی با واکنش‌های متقابل و قابل توجهی مواجه می‌شود؛ برای نمونه وقتی آمریکایی‌ها نفتکش ما را به صورت غیرقانونی توقیف می‌کنند، نیروهای ما مقتدرانه، نه یک کشتی آمریکایی‌ها بلکه دو کشتی این قلدران بین‌المللی را توقیف می‌کنند؛ بنابراین ما باید به اقتداری که امروز از آن بهره‌مندیم و تولید قدرت صورت‌گرفته در کشور توجه کنیم و سرگرم حواشی نشویم و دست در دست هم با هم‌افزایی ضعف‌ها را برطرف سازیم.

وی هم‌چنین با اشاره به سخنان و نقطه‌نظرات مطرح‌شده از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کردستان گفت:‌ای کاش شرایطی باشد که تمام سخنان مطرح‌شده از جانب اساتید و دانشجویان استان کردستان از طریق رسانه ملی پخش شود؛ چراکه تمامی این مطالب مطرح شده دارای اهمیت و اولویت می‌باشد. باید نگاه و رویکرد این باشد که هرگونه هزینه‌کرد برای آموزش وپرورش و دانشگاه و مراکز تربیت نیروی انسانی، یک سرمایه‌گذاری اثربخش محسوب می‌شود؛ متاسفانه هنوز این نگاه و رویکرد در کشور غالب نیست؛ باید ترتیباتی اتخاذ شود که دانشجویان با فراغت و تمرکز به تحصیل بپردازند.

محسنی اژه‌ای به دانشجویان گفت: امروز شما از تبعیض و کم‌کاری و انفعال مسئولان گلایه دارید؛ این سخنان شما مهم و قابل تأمل است؛ اما نکته بااهمیت‌تر آن است که شما خود را به‌گونه‌ای به علم و حلم و همه جوانب مدیریتی مجهز کنید تا وقتی به مراتب مدیریتی رسیدید، اینگونه انتقادات به شما در مقام مدیریت وارد نباشد. شما امروز به صورت گلایه‌آمیز و انتقادی از افراد و چهره‌هایی نام بردید که من هم قبول می‌کنم در این زمینه بی‌تقصیر نیستیم چرا که جلوی آن‌ها را یا نگرفتیم یا کم گرفتیم و در این رابطه حق با شما و مردم است، اما سوال اساسی این است که این افراد و چهره‌ها کجا تحصیل کرده‌اند؟ مگر آن‌ها نیز در همین دانشگاه‌ها به تحصیل نپرداختند؟

وی گفت: ما امروز اولویت کاری خود در قوه قضاییه را بر دو اصل مبارزه ریشه‌ای، مجدانه، همه‌جانبه و اصولی و علمی با فساد و همچنین تامین امنیت سرمایه‌گذاری برای کمک به رشد تولید و اشتغال و معیشت مردم‌ متمرکز کرده‌ایم؛ لذا از شما دانشجویان نیز درخواست می‌کنیم تا ما را در تحقق اهداف‌مان در این دو هدف مهم یاری رسانید. ما در قوه قضاییه می‌خواهیم در عین مبارزه همه‌جانبه و اصولی با فساد، از امنیت سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران مولد حمایت به عمل آوریم و این حمایت‌مان به گونه‌ای باشد که عاری از هرگونه شائبه تبعیض و رانت و تضییع حقوق کارگر باشد.

وی با اشاره به چرخه‌ها و روندهای معیوب و ناقص در برخی امور نظیر مقابله با قاچاق گفت: در بحث مقابله با قاچاق مشاهده می‌کردیم که علی‌رغم همه زحمت‌ها و هزینه‌هایی که می‌شد و مبادرت به کشف محموله‌های قاچاق می‌گردید، اما در مواردی این محموله‌های مکشوفه و توقیفی در انبارهای اموال تملیکی یا انبارهای کالاهای توقیفی، فاسد می‌شدند و از این منظر خساراتی به بیت‌المال وارد می‌آمد؛ لذا برای رفع این چرخه و روند معیوب با کمک دولت و مجلس گام‌هایی را برداشتیم و در صدد تکمیل این اقدامات هستیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به موضوع ترک‌فعل‌های مسئولان گفت: باید مقوله ترک‌فعل مسئولان از جهات مختلف تبیین گردد و مشخص شود که آیا این ترک فعل‌های صورت گرفته، ناشی از تقصیر بوده یا قصور؟ آیا زمینه اجرای قانونی که در قبال آن ترک فعل صورت گرفته، وجود داشته یا خیر؟

وی با اشاره به موضوع عفاف و حجاب و اهتمام قوه قضاییه برای تدوین و ارائه لایحه‌ای در این خصوص نیز گفت: پس از بحث‌های مختلفی که صورت گرفت، سرانجام مقرر شد قوه قضاییه در خصوص مقوله حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب لایحه‌ای را تدوین و ارائه کند که ما نسبت به انجام این کار اهتمام و توجه ویژه داشتیم و پس از جلب نقطه‌نظرات حدود ۲۰ دستگاه وبسیاری از اشخاص صاحبنظر، لایحه‌ای دوفوریتی را ارائه دادیم و این لایحه اکنون در کمیسیون مربوطه در دولت است و امیدواریم بزودی برای تصویب به مجلس ارائه شود.

وی گفت: در بحث تخطی از قوانین عفاف و حجاب، این اطمینان و یقین حاصل شده که در بخشی از موضوع، ردپای عناصر پشت پرده دشمن که وابسته به ضدانقلاب هستند و کار تشکیلاتی می‌کنند وجود دارد، اما در سایر موارد نیز مخالفت با حجاب و عفاف ناشی از دهن‌کجی به ارزش‌ها و حرکت در جهت منویات دشمن نیست بلکه در مواردی بی‌قیدی وجود دارد لذا ضروری است نوع برخورد و مواجهه ما با این دو مقوله متفاوت باشد.

محسنی اژه‌ای در ادامه به موضوع مهریه که در سخنان یکی از دانشجویان وجود داشت پرداخت و بر ضرورت توجه توأمان به حقوق زوجین در این مقوله تاکید کرد وبه تشریح برخی اقدامات دستگاه قضایی در این زمینه پرداخت.

وی هم‌چنین با اشاره به پیشنهاد یکی از اساتید حقوق کردستان مبنی بر تاسیس کلینیک‌های حقوقی در مراکز دانشگاهی گفت: زمینه اجرای این پیشنهاد در قوه قضاییه وجود دارد و می‌توانیم مقدمات آن‌ را فراهم آوریم.

وی د پایان با اشاره به وجود ۳۷ واحد دانشگاهی در استان کردستان بر ضرورت اهتمام بر امر استفاده از نیروهای بومی دراستان در سمت‌ها و مناصب مختلف از جمله مناصب قضایی تاکید کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :