19 دی: عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: بر خلاف قانون قبلی که برای هر تجمعی نیاز به اخذ مجوز از وزارت کشور است، در لایحه نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها برای بخش مهمی از تقاضاها، الزام به اخذ مجوز لغو شده و نیازی به گرفتن اجازه از این وزارتخانه نیست.
محمدرضا صباغیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این لایحه موضوع مجوز گرفتن برای برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها تا حدود زیادی برطرف شده و به اطلاع رسانی از سوی متقاضیان برگزاری به فرمانداری تقلیل یافته است.
وی ادامه داد: بر اساس این لایحه فرمانداری ها یا شوراهای تأمین شهرستان مکلف شده اند در صورتی که با برگزاری تجمعی مخالفت کردند، باید علل موافقت نکردن را مستند همراه با ادله به اطلاع متقاضیان برسانند که اینها از نقاط قوت لایحه دولت است.
نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این لایحه به تضمین آزادی های اجتماعی و سیاسی شهروندان می انجامد، اظهار داشت: طبق قانون اساسی این حق مردم است که تجمعات اعتراضی داشته باشند؛ مجلس و دولت هم باید برنامه ریزی کنند تا قوانین لازم برای تجمع کنندگان را تدوین کرده و اگر افرادی تجمع کردند، حقوق آنها رعایت شود.
صباغیان ادامه داد: در لایحه دولت نکاتی دیده شده که زیرساخت های قانونی لازم برای متقاضیان برگزاری تجمع و راهپیمایی در زمینه های مختلف صنفی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در صورت تصویب در مجلس، تأمین کرده است تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را علنی کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :