19 دی: رئیس جمهور با تاکید بر هوشمندسازی نظام اداری، گفت: کشورهای مختلف برای هوشمندسازی نظام اداری در حال رقابت با هم هستند بنا بر این باید به سمت فضایی حرکت کنیم که با حذف کاغذ از گردونه کار اداری، ارتباطات کاملا هوشمند شود.
سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های وزارت ارتباطات، ضمن گرامیداشت روز ارتباطات از کارکنان وزارت ارتباطات و بخش‌های مختلف قدردانی کرد و گفت: برخی از محصولات ارائه شده در نمایشگاه توانمندی‌های داخلی کشورمان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندارد خوبی دارد و قابلیت تجاری سازی و صادارت به کشورهای مختلف را دارد.  
رئیس‌جمهور افزود: بیش از ۴هزار روستا از خدمات برخوردار شدند و پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف صورت گرفته که جای قدردانی دارد. امیدواریم که با تلاش‌های شما در وزارتخانه، بعد از این هم گام‌های بلندی برداشته شود.  
آیت‌الله رئیسی، عصر حاضر را عصر اطلاعات و ارتباطات عنوان کرد و ادامه داد: فناوری‌ با سرعت بیش از آنچه که تصور می‌شد، زندگی را متحول کرده است. فناوری و فضای دیجیتال همه لایه‌های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و ‌وارد متن آن شده است.  باید دید چگونه می‌توان در این فضا، علم و توانایی‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی را به نقطه برتر و بالاتری رساند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: پیش از این فقط مصرف‌کننده بودیم و در اتوبان‌هایی که دیگران ایجاد کرده بودند تردد داشتیم. جوان‌ها تلاش کردند که خودمان اتوبان بسازیم. علاوه بر اتوبان‌ها، ساخت جاده‌های ارتباطی، کار پر زحمتی بود. در حوزه نرم‌افزار هم بسیار تلاش شد تا علاوه بر سخت‌افزار، تولید نرم‌افزار هم داشته باشیم.
آیت الله رئیسی گفت: در حوزه نرم افزاری و برنامه نویسی کارهای خوبی انجام شده است. تلاش هایی که امروز شاهد بودیم، نشان از آن دارد که در حوزه سخت افزار گام‌خوبی برداشته شده است. اما سوال این است که آیا توانسته ایم به نقطه مطلوب برسیم، باید گفت، نیازمند این هستیم که تلاش بیشتری صورت گیرد. ‌
رئیس‌جمهور با قدردانی از اقدام وزارت ارتباطات برای بکار گیری تشکل‌ها در حوزه تصمیم سازی، خاطرنشان کرد:  تاکید رهبری به مسئولان این است که باید ظرفیت بخش خصوصی و نخبگان به کار گرفته شود زیرا اندیشه و  انگیزه را در مسیر رشد و تعالی قرار می‌دهد. ضمن اینکه رقابت خوبی در جهت ارتقای کیفیت وجود دارد. این نگاه باید در همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.  
آیت‌الله رئیسی مشارکت مردم را از جلوه‌های دولت‌ مردمی برشمرد و گفت: مردم باید مورد حمایت قرار گیرند و نقش دولت باید هدایت، حمایت و نظارت باشد در این صورت با مشارکت بخش‌های مختلف کارهای خوبی به انجام‌ می‌رسد. در استان‌ها بازدید از پارک‌های علم و فناوری جزو برنامه‌های من قرار دارد. این را از رهبری آموختیم که می‌فرمایند باید به این بخش توجه ویژه داشت زیرا این بخش می‌تواند کشور را ارتقا دهد.
رئیس جمهور با بیان این جمله که پیشرفت کشور در گرو علم و فناوری است، بیان کرد: پیشرفت کشور در گرو علم و کار دانش بنیان است. با نگاهی به کشورهای آسیا متوجه می شویم که باید بیشتر تلاش کنیم. به میزانی که ما از حوزه نفت درآمد داریم برخی از این حوزه کسب درآمد می‌کنند و فهمیده اند که اقتصاد دیجیتال در حوزه نرم افزار جای کار بسیار دارد.
رئیس جمهور گفت: اینکه آقای وزیر بیان کردند در حوزه اقتصاد دیجیتال از یک به ۱.۵ درصد ارتقا یافته یعنی از ۶.۲ به ۷.۵ رسیده که خیلی خوب است اما نباید به این قانع بود. رشد اقتصادی ما در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌تواند خیلی بالاتر و برتر از این باشد. جوانان ما آمادگی دارند، آماده شغل هستند و زمینه‌های اشتغال آنها را باید فراهم کرد. در دانشگاه‌ها در هنگام تحصیل دنبال این هستند که چه زمانی زمینه کار برای آنها فراهم شود و می‌توانید با شرکت‌هایی که با شما کار می‌کنند زمینه این شغل را کاملا آماده کنید که جوانان با اشتیاقِ حضور پیدا کنند و در کشور خدمت کنند.
آیت الله رئیسی افزود: از کارهای خوب دیگری که وزیر اشاره کرد  تا قبل از این دولت، شبکه ملی اطلاعات ۲۳ درصد رشد داشت و الان به ۶۰ درصد رسیده و در حال افزایش است. امیدواریم که سرعت را بالاتر ببریم البته از کیفیت کار نباید کاسته شود که بتوانیم به درصد بالا برسیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات از زیرساخت‌های مهم پیشرفت کشور است.  رهبری به همه ما تأکید کرده‌اند شبکه ملی اطلاعات باید زودتر به نتیجه برسد.  همچنین براساس آمارها ۲۵ تا ۳۰ درصد توانستیم در اجرای دولت الکترونیک پیشرفت حاصل کنیم.
وی در ادامه افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که بتوان کاغذ را از گردونه کار اداری خارج کرد تا ارتباطات کاملا هوشمند شود و تا بتوانیم گام‌های بعدی را برداریم کما اینکه کشورهای دیگر هم انجام داده‌اند. در کشورهایی که می‌روم یکی از جاهایی که کشورهای خارجی در بازدید به ما نشان می‌دهند پیشرفت‌هایشان در این حوزه‌ها است. مشخص می‌شود در این حوزه، رقابت جدی است که کشورها به طرف هوشمندسازی نظام اداری‌شان حرکت می‌کنند و که بسیار ضروری است.
آیت الله رئیسی ادامه داد: ۹۵ درصد دستگاه‌ها به دولت هوشمند متصل شده‌اند اما فقط ۵۰ درصد فعالیتشان در این سامانه به شکل هوشمند انجام می‌شود که کم است. به همه دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری در کشور عرض کنم که حداکثر ظرف یک ماه به این سامانه دولت هوشمند بپیوندند به نحوی که هیچ دستگاهی غایب نباشد.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید همه منابع بارگذاری شود و محقق و پژوهشگر بتواند نسبت به همه منابع اعلام نظر کند. همه دستگاه‌ها تلاششان این باشد و آقای وزیر هم دنبال کنند تا ظرف یک ماه آینده همه دستگاه‌ها متصل شوند.
آیت الله رییسی در خصوص ارزیابی عملکرد کارکنان اداری در کشور بیان کرد: باید عملکرد مدیران سنجش شود البته کارکنان ادارات دولت در ۴ حوزه باید پاسخگو باشند، یکی محضر خدا، دیگری در خدمت شهروندان و سوم ارباب رجوع و دستگاه و چهارم سلسله مراتب سازمانی. با این‌نظاماتی که وجود دارد توسعه این فناوری می تواند اطمینان‌نسبی ایجاد کند تا کار درست انجام شود. رضایت ارباب رجوع و عموم شهروندان از جمله مهمات است.
رئیس جمهور بیان کرد: با کاری که امروز در وزارت ارتباطات انجام می‌شود تمام‌ تلاش باید بر این باشد که کار با کیفیت ارائه شود.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه مسئولیت‌ها باید مضاعف شود تا مردم گلایه مند نباشند، تصریح کرد: اقدامات انجام شده باید به مردم توضیح داده شود و تبیین صورت گیرد تا جوانان بدانند امروز کار زیادی در حال انجام است، همچنین پیشرفت کار باید به مردم گزارش داده شود.  
رئیس‌جمهور عنوان‌کرد: چندی قبل به یکی از روستاهای بسیار دور با بالگرد سفر کردم. آنجا گفتند تاکنون یکبار فقط فرماندار را در این ۴۰ سال از نزدیک دیده ایم و شما نخستین مسئول هستید که به ما سر زده است. آنها مطالباتی داشتند از جمله جاده، مدرسه، خانه بهداشت که تمامی آن نوشته شد و دستور پیگیری را دادم. بعد از مدتی که گذشت گزارش اقدامات انجام شده در آن سفر را از استاندار دریافت کردم که با همه سختی‌ها مدرسه ساخته شد و خانه بهداشت ایجاد شده بود و جاده به نحوی که مردم راضی باشند ایجاد شد و گزارش تمامی این اقدامات را به مردم داده شد و مردم هم تشکر کردند ولی یک نفر مطرح کرده بود که تا اینترنت اینجا وصل نشود انگار کاری انجام نشده است،  این بیانگر این است در روستا هم مردم باید با سهولت دسترسی به اینترنت داشته باشند.  
وی از وزیر ارتباطات و دست اندرکاران  شرکت های دانش بنیان تقدیر و تشکر کرد و گفت: باید محصول دانش بنیان استاندارد باشد و حمایت از آن صورت گیرد و این‌محصول به کالای تجاری سازی تبدیل و صادرات بالا داشته باشند.  
رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ دستگاهی در کشور حق ندارد، کالا و محصولی را که در شرکت دانش بنیان با کیفیت تولید می‌شود از خارج وارد کند، این جز واردات بی رویه است و به کشور لطمه می‌زند.

  • نویسنده :
  • منبع :