19 دی: وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ادعای مقامات افغانستانی مبنی بر اینکه سد کجکی از آب کافی برخوردار نیست تا دریچه های آن را به روی ایران باز کنند، گفت: ما به مقامات افغانستان به صراحت گفته ایم که باید تیم فنی ایران از این سد بازدید کند تا مبنای آن قضاوت شود که آیا در سد آب وجود دارد یا نه؟
حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب بعد از شرکت در نشست تسریع در روند پیگیری حقابه ایران از هیرمند که در استان سیستان و بلوچستان برگزار شده بود در جمع خبرنگاران با بیان این که در جلسه امشب فرصت یافتم که از نزدیک پیشنهادها، انتقادات، در دل‌ها و سخنان به حق مردم عزیز سیستان و بلوچستان را از زبان حاضران در این جلسه بشنوم، گفت: قبل از اینکه به سیستان و بلوچستان بیایم با سرپرست وزارت امور خارجه هیات حاکمه موقت افغانستان در ارتباط با حق آبه ایران از هیرمند گفت و گو و رایزنی کردم.
وی با اشاره به پیگیریهای وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مسئول در ارتباط با حقابه ایران از هیرمند تصریح کرد: در خواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا زمان از دست نرفته است دریچه های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم خودشان که در مسیر هستند و هم مردم در سیستان سیراب شوند.
این دیپلمات عالی رتبه ایران با بیان اینکه طرف افغانستانی مدعی است که این سد از آب کافی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: ما به صراحت به طرف افغانستان گفته ایم که طبق عهدنامه ۱۳۵۱ باید یک تیم مشترک فنی این موضوع را بررسی کند؛ لذا درخواست صریح ما این است تیم فنی ایران از سد کجکی باز کند و بر مبنای آن قضاوت شود که آیا در سد آب وجود دارد یا نه؟
امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در ارتباط با پیگیری حقابه ایران از هیرمند اظهار کرد: آقای رییس جمهور تاکید کرده است از هر ابزاری برای حل مشکل حقابه مردم در جریان تعاملات با طرف افغانستانی استفاده کنیم. استفاده از این ابزار و به کارگیری آن کمک کند که  مشکل بی آبی مردم سیستان برطرف شود و ما امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، بتوانیم در آینده نزدیک خبر های خوبی در این ارتباط برای مردم این منطقه داشته باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع :