19 دی: نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: طالبان بیش از این از نجابت جمهوری اسلامی سوء استفاده نکنند.
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخطار رئیس جمهور به طالبان برای تامین حقابه ایران از رود هیرمند، اظهار کرد: مشکل خشکسالی سیستان و عدم تامین حقابه ایران از رود هیرمند، از سال‌ها پیش بوده و دولت خیلی دیر در رابطه با حل این مشکل اقدام کرده است. اکنون سیستان وضعیت بسیار نامناسبی دارد و حاکم بودن چنین شرایطی بر استان، ظلم در حق مردم است. اکنون ما از رئیس جمهور می‌خواهیم اخطارهایی که داده است را عملیاتی کند.
وی با اشاره به اینکه معاهده هیرمند در سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان منعقد شده بود، افزود: حدود ۸ میلیون نفر از مردم افغانستان ساکن ایران اند و با این افراد همانند شهروندان ایرانی رفتار می‌شود. میزان آبی که این افراد در ایران مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر از حقابه ما از رود هیرمند است. لذا دولت افغانستان باید به وظیفه قانونی خود عمل کند، زیرا در غیر این صورت، همان طور که آقای رئیسی نیز قول داده‌ است، جمهوری اسلامی برای تامین حقابه خود از رود هیرمند و حل مشکل خشکسالی سیستان از اهرم‌های فشار استفاده خواهد کرد و هرگز در مورد این مسئله کوتاه نمی‌آید.
نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به بیانیه هیات حاکمه افغانستان نسبت به اظهارات آقای رئیسی در مورد حقابه ایران از هیرمند، گفت: ما مانند سایر کشورها اصلا دولت حاکم بر افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم. بهتر است طالبان به جای انتقاد به صحبت‌های رئیس جمهور ایران، مشکلات داخلی و مسائل حقوق بشری خود را حل کنند و بیش از این از نجابت جمهوری اسلامی سوء استفاده نکنند که قطعا برایشان گران تمام خواهد شد.
شهریاری تاکید کرد: ایران برای تامین حق مردم مظلوم سیستان، به هر طریقی و با هر قیمتی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

  • نویسنده :
  • منبع :