19 دی: رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اعلام اقدامات انجام شده جهت ارسال ۴۰ تن اقلام دارویی مورد نیاز زائران ایرانی حج امسال به عربستان، اقدامات پزشکی انجام شده و وضعیت جسمی زائران را تشریح کرد.

دکتر مرعشی در نشستی خبری ضمن تشریح  تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات انجام شده جهت مباحث درمانی زائران ایرانی حج ۱۴۰۲، به تغییرات اعمال شده نسبت به سال‌های گذشته در روند معاینات زائران اشاره کرد و گفت: هر سال پزشکانی که کار معاینات زائران را انجام می‌دادند، همان پزشکان هم در سرزمین وحی ادامه خدمات درمانی را به زائران ارایه می‌دادند. اما امسال پزشکان مسوول معاینات و تعیین استطاعت سلامت جسمی و روانی زائران در داخل کشور از پزشکان اعزامی به حج جدا شدند. بنابراین عده‌ای از پزشکان که سابقه حج دارند معاینات را انجام دادند اما لزوما همه آنها به سرزمین وحی اعزام نمی‌شوند. 

وی افزود: در مجموع ۴۵۸ پزشک در داخل کشور کار معاینات زائران را به سرانجام رساندند و از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر به سرزمین وحی مشرف می‌شوند تا در آنجا ادامه عملیات حج و ارایه خدمات به زائران را داشته باشند. 

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ بنا به دستورالعمل عربستان سعودی، زائران بالای ۶۰ سال سن از تشرف بازماندند. اما امسال این محدودیت وجود ندارد و طبیعی است که تعداد زائران با سن بالا بیشتر است که البته استطاعت جسمی همه زائرانی که در لیست اعزام هستند، تایید شده است. بنابراین طبیعی است که امسال تعداد زائران دارای بیماری‌های همراه و مزمن بیشتر از سال گذشته است. 

مرعشی گفت: امسال بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج داریم که البته استطاعت جسمی این زائران تایید شده است. 

وی افزود: امسال مسن‌ترین زائر ایرانی ۱۱۱ سال دارد و کوچک‌ترین زائر نیز ۹ ماهه است؛ بنابراین طیف وسیع سنی را در حج امسال خواهیم داشت. 

مرعشی همچنین گفت: کمتر از ۲۰۰ نفر در کمیسیون‌ها و معاینات مرکز پزشکی حج و زیارت رد شده‌اند. این افراد اغلب به علت آلزایمر پیشرفته و عدم شناخت زمان و مکان، عدم توانایی جدی جسمی، سرطان‌های در حال درمان، بیماری‌های قلبی که مداخلاتی مانند استنت‌گذاری یا جراحی قلب باز (در کمتر از سه ماه گذشته)، انجام داده‌اند، خانم‌های باردار و ... از اعزام منع شده‌اند. 

وی در ادامه صحبت‌هایش از کاهش چشمگیر اعزام عوامل اجرایی به حج امسال نسبت به سال ۹۸ خبر داد و گفت: امسال نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۰۵ نفر نیروی اجرایی کمتر خواهد بود. به این ترتیب این ظرفیت در اختیار زائرانی که در صف طولانی انتظار برای اعزام بودند، قرار گرفت و تلاش می‌شود خدمات با کیفیت بیشتری ارایه شود. 

مرعشی به برگزاری مناسک حج در فصل گرما اشاره کرد و گفت: بنابراین با توجه به کاهش کادر درمانی اعزامی، افزایش میانگین سنی زائران، گرمای هوا و شرایطی که تیم پزشکی خواهد داشت، لازم است که ابتدا زائران خود موارد مربوطه را مراعات کنند و از سوی دیگر نیز کادر اعزامی به مراتب نسبت به سال‌های قبل وقت بیشتری بگذارند و تلاش بیشتری در جهت سلامت زائران داشته باشند.

شایع‌ترین بیماری‌های زائران حج امسال

وی همچنین درباره شایع‌ترین بیماری‌ها در زائران حج امسال گفت: با توجه به میانگین سنی زائران، اغلب بیماری‌های قلبی - عروقی نظیر نارسایی قلب، سابقه انفارکتوس و فشار خون عدد بالاتری را نسبت به سایر بیماری‌ها دارند. دیابت نیز در رده دوم بیماری‌های زائران است و پس از آن هم بیماری‌های ریوی و ... قرار دارند. 

به گفته رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، در میان زائران اعزامی امسال، ۱۷ نفر دچار نارسایی کلیوی هستند که نیاز به دیالیز دارند و خدمات لازم در طول ایام حج در اختیارشان قرار خواهد گرفت و در این زمینه از خدمات سعودی استفاده خواهد شد. 

۴۰ تن دارو آماده ارسال به سرزمین وحی

مرعشی در ادامه صحبت‌هایش به داروهای تامین شده جهت ارسال به سرزمین وحی جهت استفاده زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: خرید دارو انجام و جهت اعزام به مدینه منوره تحویل هواپیمایی شده است. فردا شب با پیش پرواز در نظر گرفته شده، بخشی از عوامل اجرایی جهت آماده‌سازی‌های لازم اعزام می‌شوند که ۳۷ نفر از آنها از کادر مرکز پزشکی هستند. اولین پرواز زائران ایرانی نیز سوم خرداد است. 

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره حجم داروهای ارسالی به سرزمین وحی، ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در حج سال گذشته و میزان مصرف داروها، امسال نیز بالغ بر ۴۰۰ قلم دارو در فارماکوپه دارویی جهت ارسال به سرزمین وحی داریم. در مجموع حدود ۴۰ تن داروست که ترکیب آن بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از نیاز سال‌های گذشته است. 

چند توصیه به زائران

مرعشی گفت: از آنجا که داروها توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شوند، توصیه ما به زائران آن است که داروهایشان را به میزان کافی برای طول سفر همراه داشته باشند. در عین حال کمبودهای احتمالی دارویی‌شان را نیز ما جبران خواهیم کرد. اما اگر از یک برند خاص دارو استفاده می‌کنند و ممکن است ما از آن شرکت تولیدکننده نداشته باشیم، بهتر است به میزان کافی از داروی خود همراه داشته باشند؛ چراکه گاهی از نظر روانی استفاده از برندی دیگر، اثربخشی دارو را کاهش می‌دهد. 

وی با تاکید بر لزوم آمادگی زائران بویژه برای پیاده‌روی‌های طولانی و همچنین پرهیز از انجام اقدامات غیرضرور در طول ایام حج، افزود: با توجه به گرمای هوا بهتر است زائران مایعات زیاد بنوشند، بطری آب همراه خود داشته باشند، استحمام لازم را داشته باشند و در شرایط گرمای هوا مراعات لازم را داشته باشند؛ چراکه بسیاری از زائران گرمای هوای ۳۹ - ۴۰ درجه را نمی‌توانند تحمل کنند و بهتر است در ساعات گرم تردد نداشته باشند. در زمان‌هایی که امکان آن است از چتر استفاده کنند. البته ما نیز تونل‌های هوای سرد را راه‌اندازی می‌کنیم. 

داروهای ممنوعه در حج

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره داروهای ممنوعه در حج امسال، گفت: لیست داروهای ممنوعه هر سال توسط وزارت صحه عربستان سعودی اعلام می‌شود. تمام داروهای مخدر جزو این داروها هستند. بنابراین داروهای تدخینی تسکینی، دوپینگی از جمله داروهای ممنوعه هستند. در مورد داروهای آرامبخش که توسط پزشک برای بیمار تجویز می‌شود نیز اطلاع رسانی به زائران صورت گرفته است که نسخه انگلیسی داروی مصرفی را همراه داشته باشند تا در صورت لزوم به مبادی ذیربط در فرودگاه‌ها ارایه شود. 

واکسن‌های الزامی در حج ۱۴۰۲

مرعشی همچنین درباره واکسیناسیون حجاج گفت: در راس واکسن‌های اعلامی عربستان سعودی که لازم حجاج تزریق کرده و گواهی آن را داشته باشند، واکسن مننژیت است. امسال نیز این واکسن تهیه شده و به میزان کافی در شهرستان‌ها توزیع شده و حداقل ۱۰ روز قبل از تشرف باید تزریق شود. واکسن الزامی دیگر نیز دو دوز واکسن کووید ۱۹ است که عربستان ۱۰ نوع واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را اعلام کرده است که از این میان سه واکسن آسترازنیکا، سینوفارم و اسپوتنیک در کشور ما نیز تزریق شده است. در این زمینه نیز قبلا هماهنگی لازم با وزارت بهداشت و سازمان حج و زیارت صورت گرفته است. 

نحوه فعالیت‌ بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ایران در سرزمین وحی

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های ایران جهت ارایه خدمات مورد نیاز به حجاج در حج امسال، گفت: امسال با توجه به پراکندگی محل‌های استقرار زائران در شهر مکه، چهار منطقه زائرنشین در مکه داریم و در هر منطقه یک درمانگاه خدمات مورد لزوم را ارایه خواهد داد. در برخی مکان‌ها نیز درمانگاه تزریقات بانوان را در نظر گرفته‌ایم تا دسترسی به این خدمت هم فراهم باشد. همچنین همانند سال گذشته یک بیمارستان با استقرار ۷۰ تخت داریم که بخش‌هایی برای زنان، مردان و اورژانس زنان و مردان و همچنین CCU با ۲۷ تخت، ارایه خدمات خواهد داشت. تجهیز این بیمارستان صورت گرفته و شرایط خدمت رسانی در بیمارستان مکه بهتر از گذشته خواهد بود. مانند سال‌های گذشته خدمات تخصصی را از بیمارستان‌های مکه و مدینه دریافت می‌کنیم. در بیمارستان مکه تخصص‌های داخلی، قلب، ارتوپدی، زنان، روانپزشکی، دندانپزشکی، نورولوژی و سونوگرافی و رادیولوژی را خواهیم داشت. 

مرعشی در این باره افزود: از آنجایی که ایستایی زائر در مدینه پنج روز است، تمرکز نیروهای درمانی برای مکه است. در مدینه نیز یک درمانگاه ۲۴ ساعته، یک مرکز ۱۶ ساعته و در صورت موافقت نیز سه مطب ۱۶ ساعته در مراکز استقرار زائران فعال خواهند بود ودر صورت نیاز به خدمات بستری، این خدمات را از بیمارستان‌های مدینه دریافت می‌کنیم.

  • نویسنده :
  • منبع :