19 دی: رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه این سازمان در موقعیتی قرار دارد که باید از تنوع بخشی به فرصت‌ها و منابع آموزشی متکثر حمایت کند گفت: منابع آموزشی ما از حیث عکس و تصویرگری ازنظر کیفی در وضعیت مطلوب و ایده آل قرار ندارند و جشنواره دوسالانه عکس و تصویرگری از مهمترین مسیرها برای جبران این کاستی‌ها به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی لطیفی در دوازدهمین دوره جشنواره ملی دوسالانه عکس و تصویرگری رشد که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، با بیان اینکه یکی از سیاست‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان مسئول برنامه‌ درسی، تنوع بخشی به فرصت‌های یادگیری و منابع آموزشی است گفت: اکنون یک ضرورت در زمانه ما، در دسترس بودن مواد و محتوای متنوع و جذاب است و نهاد آموزش و پرورش چاره‌ای ندارد جز اینکه به این تنوع بخشی بیندیشد.
وی افزود: بسیاری از اهدافی که به دنبال آن هستیم با یک رسانه آموزشیِ واحد امکان تحقق ندارد. سازمان پژوهش در موقعیتی قرار دارد که باید از تنوع بخشی به فرصت ها و منابع آموزشی متکثر حمایت کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی با بیان اینکه عکس و تصویرگری و جشنواره‌هایی که سازمان پژوهش با توجه به این ضرورت برگزار می‌کند نیازمند بازتعریف هستند اظهار کرد: جشنواره‌ها باید با توجه به نیاز آموزش و پرورش بازمهندسی و بازتعریف شوند که این ضرورت امسال تاحدودی در این جشنواره دنبال شده ولی باید تقویت شود.
لطیفی تاکید کرد: نیازمند تصاویر و طراحی ها و عکس های شوق برانگیز، تربیت کننده و آموزشی هستیم.
وی با بیان اینکه منابع آموزشی ما از حیث عکس و تصویرگری ازنظر کیفی در وضعیت مطلوب و ایده آل قرار ندارند و این جشنواره از مهمترین مسیرها برای جبران این کاستی‌ها به شمار می‌رود گفت: نیاز ما به عکس و تصویرگری صرفا برای آموزش نیست. درست است که تصویر و عکس در تعمیق آموزش اثر دارد، اما مسئله مهم پرورش است. خوانش تصویر به رشد توانمندی‌ها و خلاقیتهای دانش آموزان کمک می‌کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‍ریزی آموزشی افزود: رویکرد جشنواره باید به این سمت برود که نقش تصویر و عکس را نه به مثابه ابزار آموزش دهنده بلکه به عنوان موقعیت رشد و پرورش دهنده دانش آموز درنظر بگیرد. جشنواره یکی از مهمترین فرصت‌های ماموریت پذیری سازمان نسبت به ماموریت‌هایش است.
لطیفی با اشاره به اینکه بعضا این تصور وجود دارد که ما بیشتر متصدی و تولیدکننده صرف محتوا هستیم گفت: در گذشته مسیری برای اصلاح این ذهنیت طی شده و باید در ادامه آن مسیر مصمم باشیم. باید از تصدی گری به سمت تامین مواد و محتوای آموزشی از سوی افراد و نهادهای بیرونی هم حرکت کنیم و جشنواره عکس رشد هم از این حیث فرصت مغتنمی است که باید قدر آن را بدانیم.
  • نویسنده :
  • منبع :