19 دی: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا در پنج سال اخیر، ۱۴ درصد افزایش یافته است.
شهنام عرشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه هزار و ۹۵۸ نفر به بیماریهای منتقله از آب و غذا در کشور سال گذشته مبتلا شدند و طغیان این بیماریها به دلیل پدیده جهانی شدن، افزایش مسافرت‌ها، توسعه‌ گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، جابه جایی‌های جمعیتی و گسترش تجارت مواد غذایی در دنیا به‌ عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح شده است.
وی تصریح کرد: حدود ۶۰ درصد از موارد ابتلا به بیماریهای منتقله از آب و غذا مربوط به ۶ ماهه ابتدای سال و حدود ۴۰ درصد موارد مربوط به ۶ ماهه دوم سال بوده است.
وی اظهار داشت: در نظام مراقبت بیماری های واگیر در کشور ما طغیان بیماریهای منتقله از آب و غذا در گروه بیماریهای مشمول گزارش دهی تلفنی و فوری است و چنانچه ۲ نفر یا بیشتر که از یک غذا یا آشامیدنی مشترک استفاده کرده اند بیمار شده و علائم بالینی مشترکی داشته باشند، به عنوان طغیان بیماری منتقله ازآب و غذا بوده و باید به سیستم سلامت گزارش تلفنی اعلام شود.
عرشی ادامه داد: چنانچه افزایش موارد بیماریهای با علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد و سایر علایم همراه مشاهده شود نیز مراتب باید به صورت فوری گزارش شود و بر اساس دستورالعمل کشوری و در قالب ارزیابی های انسانی(کلینیکی وپاراکلینیکی)، ارزیابی های محیطی و نیز بررسی مواد غذایی انجام خواهد شد.
وی، شستن دست‌ها، استفاده از آب سالم و بهداشتی، سالم سازی صحیح سبزیجات از جمله پاکسازی گل و لای، انگل‌زدایی، گندزدائی و شستشو با آب سالم، مصرف غذاهای پخته شده در اسرع وقت، نگهداری غذای پخته شده در ظرف در بسته در یخچال و دور نگه داشتن ظروف و مواد غذایی از دسترس حشرات، برای پیشگیری از بیماریهای متقله از آب و غذا ضروری دانست.
  • نویسنده :
  • منبع :