19 دی: وزیر نیرو گفت: برای جبران ناترازی انرژی در سال جاری، طرح پاداش صرفه‌جویی که در سال گذشته اجرایی شد، جدی‌تر دنبال می‌شود و این پاداش برای مردم ۲۰ برابر نرخ خرید برق است.
علی اکبر محرابیان امروز (دوشنبه) در همایش ملی بهره‌وری ایران اظهار کرد: در اسناد بالادستی کشور بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی از محل بهره‌وری پیش بینی شده است و در زمینه بهره‌وری در بخش انرژی نیز باید بیشترین تولید با کمترین نهاده و منابع مالی و انسانی را داشته باشیم.
وی افزود: پدیده ای که سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می کنیم، ناترازی در حوزه انرژی است. در حوزه برق اگر بخواهیم ناترازی را لمس کنیم در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار مگاوات ناترازی داشتیم، در حالی که کل مصرف ۷۰ مگاوات است و در تابستان سال گذشته پیش‌بینی ناترازی ۲۸ درصدی داشتیم.
وزیر نیرو با اشاره به افزایش چهار برابری پاداش صرفه‌جویی برق در سال جاری، ادامه داد: پاداش صرفه‌جویی در سال گذشته به ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان بود اما در سال جاری به ۲۰۰۰ تومان می‌رسد. این در حالی است که نرخ خرید برق ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلووات است.
محرابیان با اشاره به کاهش مصرف چهار درصدی برق خانگی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، اضافه کرد: گرچه این پاداش چهار برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ۲۰ برابر بیشتر از نرخ خرید برق است اما از نظر اقتصادی کاملا بهره‌ور است، چرا که اگر به مصرف‌کنندگان و مردم این پاداش داده شود باز هم از سرمایه‌گذاری برای توسعه در حوزه نیروگاهی بهتر و به‌صرفه‌تر است.
وی به سه راهکار سرمایه‌گذاری و توسعه، افزایش بهره‌وری و تلفیقی از سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری برای پاسخ به نیاز حوزه انرژی و جبران ناترازی‌های موجود اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های استفاده از روش بهره‌وری این است که هر قدر بهره‌وری بیشتر شود سرمایه‌گذاری پایین می‌آید، چرا که برای راه‌اندازی یک نیروگاه به ازای تولید هر کیلووات برق به ۳۰۰ یورو تا ۵۰۰۰ یورو بسته به نوع نیروگاه سرمایه نیاز داریم اما این عدد با افزایش بهره‌وری به ۲۰ یورو می‌رسد.
وزیر نیرو اعلام کرد: در سال گذشته طرحی با عنوان ارتقای توان نیروگاه‌ها اجرا کردیم و توانستیم ۱۱۰۰ مگاوات توان نیروگاه‌ها را افزایش دهیم و این کار را با استفاده از روش‌هایی مانند خنک کردن ورودی نیروگاه انجام دهیم. از سوی دیگر با افزایش بهره‌وری به طرح‌های توسعه‌ای هزینه‌بر کمتری نیاز پیدا می‌کنیم و این راهکار با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد، چرا که باید به این فکر کنیم محیط زیست در وضعیت کنونی تا چه حد توان توسعه در این حوزه و دیگر بخش‌ها را دارد. البته تا بیش از ۷۰۰۰ هزار مگاواتی نیروگاه جدید به مدار اضافه شد و با وجود ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی خاموشی در سال گذشته در حوزه خانگی نداشتیم و تا ۹۰ درصد صنعت کشور هم با این مشکل مواجه نشدند.
محرابیان اظهار کرد: به گواه آمار در سال گذشته مشکلی برای صنعت از نظر تامین انرژی به وجود نیامد، چرا که به عنوان مثال بر اساس آمار موسسه بین‌المللی فولاد، در ژوئن سال گذشته میلادی ۳۴ درصد و در جولای ۶۴ درصد رشد تولید فولاد اتفاق افتاد که بدون تامین انرژی امکان پذیر نبود.

  • نویسنده :
  • منبع :