19 دی: یک رسانه عربی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که سفر اخیر پادشاه عمان به قاهره در راستای وساطت میان ایران و مصر است.
پایگاه خبری العربی الجدید با اشاره به سفر دو روزه سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر و دیدار و رایزنی با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور تاکید کرد که در این دیدار درخصوص مساله ایران نیز تبادل نظر شده است.
برخی منابع مطلع اعلام کردند که در دیدار سلطان هیثم و عبدالفتاح سیسی به مسائل مهم منطقه و جهان از جمله عادی سازی روابط ایران و مصر گفت وگو شده است.
منابع دیپلماتیک اعلام کردند که قاهره اکنون آماده بالا بردن سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران و تبادل سفیر با آن کشور است.
این منابع می گویند که علیرغم رایزنی های پادشاه عمان با رئیس جمهور مصر در خصوص پرونده ایران، تماس های مستقیمی میان تهران و قاهره نیز وجود دارد.
منابع خبری اعلام کردند که قبل از سفر پادشاه عمان به قاهره، برخی مسئولان مصری با مسئولان ایرانی تماس گرفته و درخصوص گسترش روابط دوجانبه و همکاری در زمینه های سیاسی، راهبردی و امنیتی رایزنی کردند.
اخیرا محمد العرابی، وزیر خارجه پیشین مصر نیز در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» در اظهاراتی درخصوص روابط ایران و مصر گفت که هیچ مشکلی میان تهران و قاهره وجود ندارد.
وی گفت که در هر دو کشور کارداری در سطح سفیر حضور دارد و در مرحله اخیر تلاش‌هایی برای گسترش روابط دو کشور انجام شده است.
همچنین یک منبع دیپلماتیک مصری اخیرا در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد که اوایل ماه جولای نشست جدیدی میان مسئولان تهران و قاهره با وساطت بغداد برگزار خواهد شد و این نشست در بالاترین سطح نشست های امنیتی خواهد بود.
این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد که میانجیگری بغداد بعد از تلاش های عمان برای گسترش روابط ایران و مصر انجام شد.
وی گفت که ملاحظات مصر در روابط خود با ایران بعد از توافق تهران و ریاض کمتر شده است.
این منبع مصری می گوید که گشایش قاهره در روابطش با تهران بعد از میانجیگری های عراق و عمان اکنون بیشتر شده است اما همچنان در مرحله «آزمودن جدیت ایران» در این امر هستند.
یک منبع دیپلماتیک مصری دیگر نیز با اشاره به گسترش روابط تهران و قاهره گفت که دیدار روسای جمهور و یا وزرای خارجه دو کشور در مرحله آتی بعید نیست اما به هر حال این دیدارها قبل از ماه جولای که موعد نشست دوم مسئولان دو کشور در بغداد است، نخواهد بود.
وی در ادامه به دیدار عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست «بغداد۲» در اردن اشاره کرد و آن را تحولی بزرگ توصیف کرد.
این منبع دیپلماتیک خاطرنشان کرد که اگر درخصوص پرونده های اولیه توافق شود، دیدار حسین امیر عبداللهیان و سامح شکری وزرای خارجه ایران و مصر بعید نخواهد بود و ممکن است در حاشیه یک نشست بین المللی دیداری میان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر انجام شود.

  • نویسنده :
  • منبع :