19 دی: در تازه‌ترین واکنش‌های مسئولان به افزایش قیمت مرغ، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس التیماتوم یک هفته‌ای به وزارت جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت داده است. از سوی دیگر، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، برای کشتارگاه و عوامل عرضه، خط و نشان برخورد قانونی شدید کشیده است. اما، مرغ بی اعتنا همچنان در مسیر گرانی قرار دارد.

زمان زیادی از افزایش ۱۰ هزار تومانی نرخ مصوب مرغ و رسیدن آن به هر کیلوگرم ۷۳ هزار تومان نمی‌گذرد. اما، بازار تابع این قیمت نیست و گزارش‌ها حاکی از گذشت قیمت مرغ در برخی مناطق از مرز هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان است.

روز گذشته محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی التیماتوم یک هفته‌ای به وزارت جهاد کشاورزی داده تا وضعیت مرغ را تعیین تکلیف و قیمت آن را در بازار تثبیت کند.

از سوی دیگر حسین دماوندی‌نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در سفر روز گذشته خود به مازندران در جلسه اضطراری قرارگاه امنیت غذایی این استان اعلام کرده است: با هر کشتارگاه و عوامل عرضه که بالاتر از قیمت مصوب مرغ را عرضه کند، برخورد قانونی شدید خواهد شد.

پیش از این نیز محمدآقا میری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مرغدران را تهدید کرده بود: اگر مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نکند قطعاً مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم.

به عبارت دیگر، مجلس برای وضعیت بازار مرغ به وزارت جهاد کشاورزی فشار می‌آورد و مسئول این وزارتخانه نیز برای مرغداران، کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه خط و نشان می‌کشند.

اما چرا مرغ گران شده و به رغم فشارها و تهدید‌ها قصد کاهش قیمت ندارد؟

محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در پاسخ به این پرسش‌ها، دو دلیل اصلی را عنوان کرد.

وی گفت: دلیل اول، عدم تأمین نهاد‌های تولید مرغ با نرخ مصوب از سوی دولت است.

کمالی سروستانی توضیح داد: توافق اتحادیه مرغداران گوشتی با شورای قیمت‌گذاری برای عرضه مرغ زنده و گوشت مرغ با نرخ‌های مصوب بر این بود که، ذرت با نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا با نرخ مصوب ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان و جوجه یکروزه با نرخ مصوب ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به دست مرغدار برسد.

وی تصریح کرد: اما، وزارت جهادکشاورزی کنجاله سویا و ذرت را با نرخ‌های مصوب  توزیع نمی‌کند و مرغدار مجبور به خرید آن‌ها با نرخ آزاد از بازار است.

کمالی سروستانی افزود: همچنین اکنون هر قطعه جوجه یکروزه سویه وارداتی تا دو برابر نرخ مصوب به مرغداران فروخته می‌شود.

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران از مجلس و وزارت جهادکشاورزی خواست به جای فشار و تهدید، مشکلات تامین نهاده‌های تولید با قیمت مناسب را مرتفع کنند، چراکه اگر این مشکلات مرتفع  شود بازار مرغ خود به ثبات خواهد رسید.

گفتنی است، هم اکنون قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری به طور متوسط ۵۶ هزار و ۹۶۵ تومان و مرغ کشتار ۷۷ هزار و ۵۸۰ تومان است. این در حالی است که، قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ زنده درب واحد‌های تولیدی ۵۲ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۷۳ هزار تومان تعیین شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :