19 دی: رئیس شورای اطلاع‌رسانی سفر رئیس جمهور به یک کشور مسلمان را حاوی پیام‌های متعد دانست و گفت: اصلی‌ترین پیام آن، این است که دنیا در سه الی چهار کشور و در یک منطقه خاص در اروپا خلاصه نمی‌شود.
«سپهر خلجی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره فصل جدیدی از روابط ایران با کشورهای مسلمان در دولت رئیسی گفت: یکی از راهبردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی، تغییر نگاه نسبت به ظرفیت‌های بین المللی است و یکی از آنها که بارها رئیس جمهور بیان کرده، ارتباطات همسایگی و یکی از این ظرفیت‌ها هم کشورهای مسلمان‌ نظیر مالزی، پاکستان و اندونزی و دیگر کشورها هستند که به طور عموم از جمعیت‌ بالا برخوردارند.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: گام بلند دیپلماسی دولت مردمی با کشورهای مسلمان است که در دوره‌هایی از سیاست خارجی که تنها توجه به غرب محوری بود، مغفول قرار گرفتند و این به معنی محروم کردن کشور از ظرفیت‌های بزرگ بین‌المللی است.
خلجی به اشتراکات فراوان جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مسلمان از لحاظ دین و ظرفیت‌های نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: یک ظرفیت عظیمی از امکانات بین‌المللی در این نظم جدید جهانی که در حال ایجاد است، باید از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: درک همین موضوع و با توجه به سفر اخیر رئیس جمهور به کشورمسلمان اندونزی و استقبال از وی و امضا ۱۱ سند همکاری حاوی پیام های متعددی است که اصلی ترین پیام آن در جهان این است که دنیا در سه الی چهار کشور و در یک منطقه خاص در اروپا خلاصه نمی‌شود.
به گفته خلجی، جهان در واقع ۲۰۰ واحد سیاسی است و ما از همه ظرفیت‌های بین المللی باید استفاده کنیم.ضمن اینکه اشتراکات زیادی هم داریم.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اینکه رئیس‌جمهور در سال جدید دور سفرهای خارجی خود را از کشورهای مسلمان چون سوریه و اندونزی آغاز کرده است و برنامه جدیدی در این زمینه دارد گفت: بله، الزما نه به کشورهای مسلمان. اما حتما برنامه سفرهای رئیس‌جمهور در روزهای آینده ادامه خواهد داشت و با رویکردهای جدید و ظرفیت‌هایی که تاکنون کمتر به آن در دوره‌های قبل توجه شده بود.
خلجی درباره اینکه آیا در دولت در معرفی ۲ گزینه برای تصدی وزارت خانه های صمت و جهاد کشاورزی به جمع بندی رسیده است؟ پاسخ داد: هنوز جمع بندی نشده است. اما دولت اصرار دارد تا سریعتر تکلیف گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پروش مشخص شود و رای لازم را کسب کند.
وی درباره تغییرات جدید در کابینه گفت: در حال حاضر تغییراتی در دستور کار نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :