یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «اقتصاد کشور از تعادل خارج شده است» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها تورم امان مردم را بریده است. رهبر انقلاب و همه مسئولان بر ضرورت مهار تورم تأکید می‌کنند ولی هر روز تورم در کشور ما رکورد تازه‌ای را تجربه می‌کند.
در این ارتباط رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سختی‌های اقتصادی حق مردم ما نیست گفت امروز باید به این سؤال پاسخ دهیم که چرا در عرصه‌های دفاع به موفقیت‌های بزرگ دست یافتیم ولی در جنگ اقتصادی و در جنگ ترکیبی منفعل هستیم و این موضوع نقطه آسیب ما شده است.
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مکرر به این عزیزان مسئول عرض کرده‌ایم که تحمل وضعیت معیشتی برای بسیاری از مردم و به‌ویژه دهک‌های پایین جامعه، بسیار مشکل شده است، باید فکر عاجلی کرد تا ان شاء الله از این مسائل عبور کنیم و کشور در مسیر صحیحی در امور اقتصادی پیش برود.
رئیس دستگاه قضا هم ضمن تأکید بر این‌که مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی است؛ چنانچه مشکلات اقتصادی مرتفع نشود به تبع آن، مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی و امنیتی ایجاد می‌گردد به سازوکارهایی که برای غلبه بر مسائل و مشکلات اقتصادی ایجاد شده، مشخصاً به تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اشاره کرد و گفت: متأسفانه شورای مزبور با توجه به اختیارات و ظرفیت‌هایی که داشت، نتوانست به نحو مطلوبی عمل کند
آر سوی دیگر محسن قبادلو پژوهشگر حوزه اقتصاد و تورم معتقد است: نحوه تعامل مسئولین با مسئله تورم باید شفاف باشد، من سخنان گفته شده آن‌ها در زمینه تورم را به صورت ویژه دنبال می‌کنم، برای نمونه آقای حسینی معاون رئیس‌جمهور فرمودند که برنامه دولت برای مهار دولت و رشد تولید به وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است، هرچه گشتم اثری از این برنامه نجستم، امیدوارم این برنامه نیز مانند آن ۷۰۰۰ صفحه برنامه آقای رئیسی نباشد. تورم با وعده درمانی و برنامه‌نویسی و اتلاف کاغذ درمان نمی‌شود، جامعه باید سیگنال‌های قاطعانه دریافت کند. باید اتفاقات عملی و واقعی رخ دهد، رفع تحریم‌ها، حل مسئله FTAF، کاهش هزینه‌های دولت و رفع ناترازی بانک‌ها در کنار کاهش تولید نقدینگی است که می‌تواند باعث کاهش تورم و شود، نه وعده و شعارهای تکراری.
پازوکی اقتصاددان هم با تأکید بر این که ریشه بسیاری از معضلات اقتصادی ما به سیاست برمی‌گردد، گفت: اقتصاددان‌ها مفهومی به نام تعادل را از فیزیک به عاریت گرفته‌اند، اقتصاد کشور ما متأسفانه از تعادل خارج شده است، آقای همتی به نیکی به اثرات ویرانگر رشد نقدینگی بر تورم و وضعیت فعلی اشاره کرده‌اند. ما برای برون‌رفت از این بحران نیازمند تصمیم‌های کارشناسی هستیم، اما متأسفانه تصمیمات بد گذشته مجدداً تکرار می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :