یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «وضعیت مردم و مشارکت در انتخابات» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان کشور این روزها نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی او نقش آن در انتخابات است. این روزها گمانه‌هایی پیرامون ابهام در میزان مشارکت با وجود مسائل اقتصادی وجود دارد. بر اساس آمارها تورم، رکود و بیکاری زندگی مردم را به شدت سخت کرده است.
بی‌تردید مهم‌ترین و ملموس‌ترین موضوع در اقتصاد هر کشور که تأثیرگذار بر تصمیم‌های سیاسی مردم در انتخابات است، نرخ تورم است. رأی و نظر مردم نسبت به سیاست‌های دولت به‌ شدت وابسته به نرخ تورم است. تورم متغیری است که هر روز مردم آن را لمس می‌کنند و در ارزیابی خود نسبت به عملکرد سیاست‌گذاران، آن را ملاک قرار می‌دهند
مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پیش از انتخابات ریاست جمهوری که با کاهش مشارکت مردم روبرو شد، گفته بود: وضع زندگی و معیشت مردم خراب است. در این شرایط مردم از نشاط و شور حضور در انتخابات فاصله می‌گیرند و دل‌زده می‌شوند. اولین مشکل و دلیلی که برای عدم تمایل به مشارکت در انتخابات وجود دارد، عدم کارایی و ناراحتی از مسئولین است.
حسين راغفر اقتصاد دان در مورد تأثیر متغيرهاي اقتصادي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي آينده گفت: به احتمال زياد انتخابات آينده متأثر از عملکرد اقتصادي دولت خواهد بود و اگر اقدامات اساسي و عاجل در راستاي تصحيح سياست‌هاي اشتباه گذشته صورت نگيرد، شاهد افت ميزان مشارکت مردم را در اين دوره خواهيم بود. از همين روي، اگر مسئولان به دنبال مشارکت حداکثر هستند بايد اقدامات ريشه‌اي و اساسي در اقتصاد کشور انجام دهند که متأسفانه هيچ چشم‌اندازي در شرايط کنوني مشاهده نمي‌شود
جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس معتقد است: نکته‌ای که باید به آن توجه شود تا مردم پای صندوق‌های رأی بیایند این است که مجلس و دولت باید در کوتاه مدت بتوانند وضعیت معیشت مردم را سامان دهند، خارج از این هرچه صحبت‌های سیاسی شود از نظر بنده خیلی صحبت‌های دقیقی نیست چراکه امروز مردم از لحاظ معیشت در سختی هستند.
رشیدی کوچی تصریح می‌کند: بنده معتقدم اگر وضعیت معیشت و اقتصاد مردم بر همین روال بماند و یا اگر بدتر شود، ما هرچقدر هم که فضای سیاسی را برای کاندیداها و جریان‌های مختلف سیاسی باز کنیم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

  • نویسنده :
  • منبع :