19 دی: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سالانه ۷ هزار میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی در همایش دانشگاه بدون دخانیات که امروز یکشنبه ۷ خردادماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر این موضوع در جامعه و مجلس مغفول مانده است. همچنین تلاش‌های برخی از افراد در این مسیر به ثمر نرسیده است. 

وی افزود: ما باید شعار مبارزه با دخانیات را در کشور برجسته کنیم؛ چراکه سالانه ۷ هزار میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود. همچنین تقریبا می‌توان گفت استفاده از سیگار علت ۷۰ درصد سرطان‌ها است. 

خاتمی افزود: تشویق و ترغیب در جامعه یکی از مهمترین عوامل ابتلای افراد به استفاده از دخانیات است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود ۹۰ درصد کشت تنباکو در کشورهای جهان سوم است که این موضوع نشان می‌دهد که کشورهای جهان اول به ضررهای تنباکو و دخانیات پی برده‌اند. 

وی افزود: سود ساخت و فروش دخانیات به جیب شرکت‌های چند ملیتی می‌رود، بیشترین زیان نیز متحمل کشورهای جهان سوم و فقیر است. 

خاتمی ادامه داد: از سال ۸۵ تا کنون فعالیت کارخانه‌های ساخت دخانیات در کشور حدود ۲ برابر شده است. در نتیجه عزم جدی برای مبارزه با دخانیات از سوی دولت‌ها وجود نداشته است. 

رئیس فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای میارزه با دخانیات گفت: ما باید بر لابی‌های ساخت و فروش دخانیات در کشور غلبه کنیم. در این مسیر نیز، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور باید در مجلس حاضر شود و راهکار ارائه دهد. همچنین موضوع مالیات سنگین بر فروش سیگار پیگیری و تصویب شود. 

وی تصریح کرد: ما در سیاست گذاری برای مبارزه با دخانیات موفق نبوده‌ایم و حاصل این شد که هم آمار استفاده بیشتر شده و هم سن مصرف کاهش یافته است. 

به گفته خاتمی، شاید بتوان گفت که سازمان صدا و سیما در موضوع مبارزه با دخانیات خوب عمل نکرده است؛ چرا که ما تصاویر استفاده از سیگار را بارها در تلویزیون و تولیدات رسانه‌ای دیده‌ایم. 

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: تصویب طرح مالیات بر کالاهای آسیب رسان بر سلامت می‌تواند در مبارزه با دخانیات نقش بسزائی داشته باشد. در این طرح، وزارت بهداشت بدون همکاری یا هماهنگی وزارت صمت، می‌تواند مالیات حداقل ۱۰ درصد بر دخانیات را اجرایی کند. 

افزایش گرایش دختران به استفاده از مواد روان گردان بسیار نگران کننده است

غلام عباس ترکی معاون قضایی دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در این نشست اظهار کرد: بهداشت عمومی و سلامت جمعی یکی از مصادیق حقوق عامه است. بنابراین در این ارتباط،  ما در دادگستری وظیفه حفظ حقوق مردم را برعهده داریم. 

وی افزود: سو مصرف مواد مخدر و دخانیات و روان گردان یکی از آسیب‌های جدی جامعه کنونی است که اگر کنترل نشود، آسیب‌هایی را برای نسل آینده ایجاد خواهد کرد. 

ترکی افوزد: در سال‌های اخیر افزایش گرایش دختران به استفاده از مواد روان گردان بسیار نگران کننده است. 

این مسئول گفت: در حال حاضر نظارت کافی در مراحل ساخت دخانیات وجود ندارد. متاسفانه برخی آلودگی ها و استفاده از مواد روان گردان در ساخت سیگار مشاهده شده است. 

وی با بیان اینکه زیبا سازی پاکت و نخ سیگار طبق قانون ممنوع است؛ افزود: استفاده از عطر و شکل و فرم زیبا و جذاب در جعبه یا پاکت سیگار جرم است و مسئولان باید با آن برخورد قانونی کنند. 

ترکی افزود: در حال حاضر در کشورهای جهان، سیاست کیفری به سمت سیاست جرم و جنایت تغییر کرده است. به این معنا که از دولت به سمت نهادهای مردمی پیش تغییر کرده است. البته ما نیز نباید از این تغییر سیاست عقب بمانیم. 

معاون قضایی دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم گفت: طرح‌های پیشگیری در مبارزه با مواد مخدر از مدارس باید آغاز شود. البته دولت و حاکمیت در پیشگیری و کنترل استفاده از دخانیات نمی‌تواند موفق باشد و مردم و نهادهای مختلف باید در این مسیر کمک رسانی باشند. 

وی درباره عوامل گرایش جوانان به استعمال دخانیات خاطرنشان کرد: فضای مجازی و  تغییر سبک زندگی در افزایش گرایش جوانان به استعمال دخانیات تاثیر گذار است. 

وضعیت استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها نگران کننده نیست

محمد حسین صادقیان مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار کرد: در چند سال گذشته تعداد زیادی از دانشگاه‌های جهان اعلام آمادگی کردند تا طرح دانشگاه عاری از دخانیات را پیاده سازی کنند. 

وی افزود: براساس تعیین ماموریت‌ها، دانشگاه‌های نسل پنجم باید هدایت گر جامعه باشند. بنابراین مبارزه با دخانیات می‌تواند یکی از مهمترین وظایف دانشگاه‌های این نسل باشد. 

صادقیان با بیان اینکه اگر فردی تا ۲۶ سال بتواند دخانیات استعمال نکند، به احتمال بسیار تا آخر عمر سراغ دخانیات نخواهد رفت، گفت: بنابراین افراد با سن حساس و آسیب پذیر در دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت. این نهاد علمی و فرهنگی در برابر این افراد مسئولیت دارد. 

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: وزارت بهداشت برای پیگیری از استعمال دخانیات مراحل مختلفی دارد که شامل مشاوره و راهنمایی، آیین نامه ها و مقررات، نظام تشویق و تنبیه، نقش اساتید و دانشجویان و کارکنان است.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده بنده وضعیت استعمال دخانیات در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها نگران کننده نیست. البته گرایش جوانان به دخانیات در حال افزایش بوده و این موضوع نگران کننده‌ است.

  • نویسنده :
  • منبع :