19 دی: ونیزی‌ها صبح یکشنبه، ۲۸ مه، پس از بیدار شدن از خواب با منظره‌ای غیرعادی روبرو شدند و دریافتند که بخشی‌هایی از آب در آبراه مرکزی این شهر به رنگ سبز فسفری درآمده است.
به گزارش اسپوتنیک، یک آژانس محیط زیست محلی ایتالیا در همین رابطه اعلام کرده است: مایع سبز رنگی که روز یکشنبه در آب‌های کانال معروف ونیز ظاهر شد، بی ضرر است.
بنابر این گزارش، فعالان محیط زیست یا هنرمندانی که گفته می‌شود این کار را انجام داده‌اند از «فلورسین»، یک ترکیب آلی مصنوعی که برای شناسایی نشتی‌های فاضلاب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده کرده‌اند.
رسانه‌های ایتالیایی گزارش دادند که پلیس محلی در حال بررسی دوربین‌های مداربسته است تا مشخص کند که آیا این انتشار ممکن است یک شوخی همزمان با مسابقات «ولگالونگا» باشد که آخر هفته برگزار می‌شود یا خیر.
ولگالونگا نوعی مسابقه قایقران‌ها در حال پارو زدن در دریاچه است.
در خبرهای منتشر شده در مطبوعات آمده است که پس از اعلام خبر تغییر رنگ آب در کانال در ساعات اولیه صبح یکشنبه از سوی شهروندان به پلیس ونیز، جلسه فوق العاده‌ای در اداره پلیس این شهر تشکیل شد و از کانال بزرگ نمونه برداری شد تا علت این رنگ سبز در آب مشخص شود.
پیش‌تر نیز مقامات آتش نشانی اعلام کرده بودند که تغییر رنگ مورد بحث، سلامت عمومی را به خطر نمی‌اندازد.
این نخستین بار نیست که کانال ونیز سبز می‌شود؛ در سال ۱۹۶۸ «نیکلاس گارسیا اوریبورو» ـ هنرمند آرژانتینی ـ در سی‌وچهارمین دوسالانه هنری ونیز، آب‌ها را با رنگ‌های فلورسنت به رنگ سبز درآورد تا آگاهی زیست‌محیطی را ارتقا دهد.
شهر توریستی ونیز سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از سراسر جهان است و طبق اعلام پیشین، برای جلوگیری از ورود بیش از حد گردشگران به این منطقه قرار است از تابستان امسال گردشگران با پرداخت هزینه ورودی و رزرو اقامتگاه، وارد این منطقه توریستی شوند.


  • نویسنده :
  • منبع :