19 دی: رییس مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در سفر یکروزه به خراسان شمالی با بالگرد از طرح استحصال آب های زیرزمینی شهرستان شیروان بازدید کرد.
محمدباقر قالیباف که به منظور انجام سفری یک روزه به خراسان شمالی سفر کرده است، در بدو ورود به این استان مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفت و سپس با بالگرد از مناطق استحصال آب های زیرزمینی در منطقه سرانی و گُلیل شهرستان شیروان بازدید کرد.
اجرای طرح انتقال آب‌های زیرزمینی به مناطق خشک خراسان‌شمالی دارای بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های عمیق بی‌سابقه است و دولت با اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به آن اهتمام ویژه‌ای در اجرای این پروژه عظیم و نجات این خطه از بی‌آبی دارد.
مردم استان در ۲ سال گذشته خشک‌ترین سال‌های ۵۰ سال اخیر را تجربه می کنند و کاهش بارندگی‌ها منجر به افت منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی شده است به طوری که بسیاری از چشمه ها و چاه ها خشک و یا دچار کاهش آبدهی شدند و استحصال آب های زیرزمینی از مناطق کوهستانی استان و انتقال آن به مناطق خشک طرحی مهم تلقی می شود.
قرارگاهی به عنوان پیمانکار برای اجرای این طرح مشخص شده است و کار خود را برای فعالیت در این طرح به زودی اجرا می کند و در این زمینه قول داده است تا انتقال آب به شهرستان های شیروان، فاروج و ۱۴۰ روستای محدوده در مدت ۲ سال انجام شود.
سهمیه شهرستان های شیروان و فاروج از این طرح ۱۸ میلیون مترمکعب از ۴۰ میلیون متر مکعب است و با اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان سیراب و سطح چاه های آب بالا می آید و آب سدها هم برای آشامیدن لازم نیست و کشاورزی رونق می گیرد.
حضور در یادواره شهدای اسفراین، گفت و گو با صنعتگران، کشاورزان، دامداران و اقشار مختلف مردم شیروان، بازدید از برخی پروژه های صنعتی ناتمام و دیدار با نخبگان خراسان شمالی از برنامه های سفر یکروزه رییس مجلس شورای اسلامی به استان است.
اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاون نظارت مجلس، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون بانک مرکزی، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر نیرو رییس مجلس را در این سفر همراهی می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :