19 دی: وزیر آموزش و پرورش گفت که از سال تحصیلی جدید، سرانه دانش‌آموزان مستقیم به حساب مدارس واریز خواهد شد.
«رضامراد صحرایی» در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: وزارت آموزش و پرورش به زودی ۱۱ هزار نیروی خدمات سرایدار و تعدادی سربازمعلم استخدام خواهد کرد و برای جذب ۲۸ هزار نفر نیز آزمون استخدامی برگزار می‌شود.
وی همچنین تصریح کرد: معلمانی که دارای مدرک کارشناسی هستند و سن آنها زیر ۶۰ سال است می‌توانند تا ۶۰ سالگی به کار ادامه دهند و معلمان زیر ۶۵ سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند تا ۶۵ سالگی به فعالیت‌شان ادامه دهند.
وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت سرانه دانش‌آموزی که تاکنون از طریق ادارات آموزش و پرورش تخصیص می‌یافت، توضیح داد: سرانه دانش‌آموزان از این پس به حساب مدارس واریز خواهد شد.
عزم جدی صحرایی برای برخورد با مدارس متخلف غیردولتی
صحرایی درخصوص شهریه مدارس غیردولتی نیز گفت: در این زمینه مطابق قانون عمل خواهیم کرد که بر اساس آن هزینه های مدارس تا آخر خرداد هرسال اعلام می شود و هیچ مدرسه ای حق ندارد تا زمان ابلاغ شهریه سال آینده، علی الحساب هزینه ای بیش از شهریه سال گذشته دریافت کند. اگر مدرسه ای بیش از نرخ مصوب سال گذشته دریافت کرده باشد،خلاف قانون است و ناظران با آن برخورد می کنند.
وی با یادآوری اینکه نزدیک به ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: تعداد معدودی از این مدارس که به یک درصد هم نمی رسند، چنین شرایطی را دارند؛ بقیه مدارس را نادیده نگیریم که با قیمت های بسیار پایین خدمات شایانی به نظام تعلیم و تربیت ارایه می کنند.
وی ادامه داد: این مدارس یک درصدی زیر ذره بین وزارت آموزش و پرورش هستند و مطمئنا به آنها خواهیم پرداخت و در برخورد با متخلفان نیز هیچ مسامحه ای نخواهیم داشت. این مدارس بدانند که اگر بیش از آنچه تصویب شده به عنوان شهریه دریافت کنند و خانواده ها به ما اعتراض کنند، حتما برخورد ما با آنها جدی خواهد بود.
صحرایی از رسانه ها نیز خواست که بر قاطبه مدارس تمرکز کنند نه بر کمتر از یک درصد مدارسی که برخورد غیرمتعارف دارند.
وی درباره برنامه وزارت آموزش و پرورش برای تقویت مدارس دولتی گفت: تقویت مدارس دولتی نه‌تنها برنامه بلکه وظیفه دولت است و به این موضوع حتما می پردازم اما توجه داشته باشید وضعیت امروز، در عرض یکی دو سال ایجاد نشده است باید در اصلاح کمی حوصله داشته باشید.
همه با هم مساله آموزش و پرورش را جدی بگیریم
صحرایی افزود: اگر ما اقتصاد خوب، جامعه سالم و بانشاط و مومنی می‌خواهیم مسیر آن از آموزش و پرورش است؛ در یک کلام اگر ایران عزیز و قوی می‌خواهیم مسیرش از آموزش و پرورش است و همه با هم باید مساله آموزش و پرورش را جدی بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: مسائل آموزش و پرورش امروز مسایل دستگاهی نیستند بلکه مسایل ملی هستند. امروز و در این ایام در سال‌های نخستین گام دوم انقلاب ما با مسایلی مواجه هستیم که باید با رویکرد جهادی و کار هماهنگ و همه‌جانبه توسط همه دستگاه‌ها آنها را حل کنیم. به تعبیر رهبر انقلاب عبور از گردنه‌های پیشرفت دشوار بدون کمک آموزش و پرورش امکان‌پذیر نیست و معلمان به عنوان معماران آینده ایران اصلی‌ترین سرمایه کشور هستند.
وزیر آموزش و پرورش خود را نماینده رئیس جمهور در جمع معلمان دانست و ابراز امیدواری کرد که با کمک آنها شأن معلم و کرامت آنها را ارتقا دهد.
صحرایی افزود: از امروز که در این جایگاه در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی هستم علاوه بر مسائل جاری موضوع هویت اسلامی ایرانی در همه ابعاد را اصلی‌ترین وظیفه خود می دانم و در خطابه مجلس و در خطابه‌ای که در محضر رهبر انقلاب داشتم هم گفتم که بحث انقلاب و رسیدن انقلاب به اهدافش، مسیرش آموزش و پرورش و معلمان هستند و معلمان هستند که این کشور را به اهداف خوبی خواهند رساند.
برنامه وزارت آموزش و پرورش برای جذب نیروی جدید و جلوگیری از سونامی بازنشستگی
وی با بیان اینکه این وزارتخانه کارهای مهمی در پیش دارد، موضوع تامین نیروی انسانی برای سال تحصیلی جدید را یکی از این موارد دانست و گفت: به‌زودی ۱۱ هزار نیروی خدمات سرایدار استخدام‌ می‌کنیم که البته با تمرکز بر مدارسی که تراکم بالاتر دارند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سه هزار و ۲۰۰ سرباز معلم با رویکرد جدید و رویکرد آموزشی و تربیتی به کار خواهیم گرفت و کسانی که تاریخ اعزامشان تا یکم تیرماه است می‌توانند به ادارات کل آموزش و پرورش مراجعه کنند و برای خدمت در جایگاه معلمی ثبت‌نام کنند.
صحرایی با بیان اینکه در آینده نزدیک آزمون دبیری‌ خواهیم داشت، افزود: این آزمون برای ۲۸ هزار نفر به‌زودی برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: برنامه ویژه‌ای هم برای جلوگیری از سونامی بازنشستگی داریم که به همه مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است و بر اساس آن معلمانی که دارای مدرک کارشناسی هستند و سن آنها زیر ۶۰ سال است می‌توانند تا ۶۰ سالگی خدمت خود را در آموزش و پرورش ادامه دهند البته با رعایت نکاتی که درباره کیفیت خدمات پیشین آنها وجود دارد.
صحرایی همچنین معلمانی که سن آنها زیر ۶۵ سال است و مدرک کارشناسی ارشد دارند می‌توانند تا سن ۶۵ سالگی این خدمت را ادامه دهند. این اقدام در مدارس و در استان‌هایی است که تراکم کلاسی آنها بالاتر و نیروی انسانی بیشتری مورد نیازشان است و این کار را از آنجا آغاز خواهیم کرد.
وی همچنین درباره مربیان پرورشی در مدارس نیز گفت که مجوز اولیه حدود ۱۱ هزار نفر گرفته شده که امیدوارم به زودی اتفاق بیفتد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اتفاق مهم دیگر این است که ما برای نخستین بار سرانه‌های دانش‌آموزی را مستقیماً به حساب مدارس‌ وارد می‌کنیم و سیاست به مدرسه باز می‌گردیم سیاست راهبردی ما در برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی خواهد بود.
صحرایی بیان کرد: کار جدید دیگری هم به نام تربیت تابستانه داریم تربیت امر تعطیل نشدنی است در تابستان هم خانواده‌ها نگران فرزندانشان هستند و هم از اماکن ما استفاده چندانی نمی‌شود، بنابراین ۱۰ هزار مدرسه را به اولویت مدارس دخترانه با همکاری نهادهای فرهنگی برای طرح تابستانه آماده خدمت کرده‌ایم.
وی همچنین درباره بیمه معلمان نیز توضیح داد:‌ بیمه معلمان تا تیرماه در قرارداد، شرکت بیمه‌گر پیشین است. هر شرکتی که بتواند رضایت بیشتری از معلمان جلب کند، با او وارد قرارداد می‌شویم.
وی درباره برنامه وزارتخانه برای ترمیم حقوق معلمان و مدارس قیمت غیرانتفاعی گفت: موضوع معیشت معلمان یکبار برای همیشه باید حل شود اما در عین حال باید واقع‌بین بود و به مسائل کشور هم توجه کرد. رتبه‌بندی تاثیر خوبی داشت، اجرای صحیح رتبه‌بندی بر اصلاح آیین‌نامه کمک قابل توجه بیشتری به موضوع کیفیت خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: موضوع فوق‌العاده ویژه را به طور جدی در دستور کار داریم و احتمال می‌دهیم بتوانیم برای کارکنان انجام دهیم. موضوع رفاهیات که برای همه دستگاه‌ها وجود داشت اما برای معلمان متاسفانه کمتر دیده می‌شد با نگاه عدالت محور دولت مردمی به جای خوبی رسیده است آیین‌نامه آن در حال آماده شدن است هر آنچه به دستگاه‌های دیگر داده می‌شود به معلمان هم باید داده شود که در این موضوع در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است
آیین‌نامه رتبه‌بندی باید متناسب با ماموریت واقعی معلمان اصلاح شود
وی درباره ساماندهی وضعیت بیمه معلمان با اشاره به اینکه بیمه معلمان تا تیرماه در قرارداد همان شرکت بیمه‌گر پیشین است، افزود رضایت معلمان نسبت به این بیمه بررسی شده است در بسیاری از موارد راضی و در برخی موارد ناراضی هستند و شرکت‌های دیگری هم اعلام آمادگی برای مشارکت کرده اند.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای ما اولویت اول رضایت معلمان است. هر شرکتی که بتواند خدمات بهتری ارائه کرده و در نتیجه رضایت بیشتری از معلمان جلب کند با آن شرکت وارد قرارداد می‌شویم. 
صحرایی درباره نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: ما کسی را معطل نکرده‌ایم، قول داده بودیم تا پایان اردیبهشت کسانی که رتبه نگرفته‌اند، تعیین تکلیف کنیم و نکته دوم این بود که اعتراضات را دریافت کنیم که این کار را هم انجام دادیم.
وی خاطرنشان کرد: کارگروه‌های رسیدگی به اعتراض‌ها در مناطق و استان‌ها شکل گرفته‌ و فرآیند رسیدگی هم آغاز شده است البته از آنجا که بررسی ها یک پله بالاتر یعنی اعتراض شهرستانی در استانی و اعتراض استانی در کشوری انجام می‌شود، پایان رسیدگی منوط به این است که سایر دستگاه‌هایی که درخصوص این موضوع با ما همکاری می‌کنند به همکاری‌ خود ادامه دهند در نتیجه زمانی برای آن تعیین نمی‌کنیم اما در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هر زمانی که رسیدگی تمام شود براساس رتبه استحقاقی جدید و تاریخ صدور حکم با همان تاریخ اول اعمال می شود و مانند هیات‌های ممیزه است. در هیات‌های ممیزه زمانی که شما درخواست کرده‌اید مبنا است، اینکه چه زمانی تایید ‌شود مبنا نیست لذا اگر یکسال هم بگذرد زمان درخواست، مبنای رتبه‌بندی خواهد بود. 
صحرایی یادآور شد: گام بعدی و اصلی در رتبه‌بندی استمرار رتبه‌بندی است. در این مرحله بُعد اول هدف رتبه‌بندی که ارتقای معیشت بود محقق شده است اگرچه ممکن است رضایت مطلوب و کامل نباشد.
صحرایی گام دوم را استمرار و اصلاح ذکر کرد و افزود: آیین‌نامه رتبه‌بندی باید متناسب با ماموریت واقعی معلمان اصلاح شود، ماموریت معلم نوشتن مقاله نیست. مأموریت معلم یک معلم خوب بودن، ارتباط خوب برقرار کردن، آموزش دادن خوب و ارتقاء هویت و سبک زندگی در دانش‌آموزان و در یک کلام آماده کردن آنها برای زندگی است اما در زمان حاضر آیین‌نامه ما این کار را انجام نمی‌دهد و آیین‌نامه بر همین اساس این ماموریت اصلاح خواهد شد. 
وی عنوان کرد: در آیین‌نامه باید به اقلیم وسیع و پهناور این کشور توجه کنیم، معلمی که برای عشایر کار می‌کند کار او را نباید با معلم دیگری مقایسه کرد زیرا کار او ستودنی است. معلمان ابتدایی به طور جدی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند اما در آیین‌نامه‌های کنونی این موارد اتخاذ نشده است از این رو اصلاح آیین‌نامه متناسب با ماموریت معلمان و برای ارتقاء کیفیت خواهد بود.

  • نویسنده :
  • منبع :