19 دی: رتبه بندی رسانه های جهان در سال ۲۰۲۳ توسط موسسه تحقیقاتی سایمگو منتشر شد که براساس آن «همشهری»، «تهران تایمز» و «جام جم» به‌ترتیب در رتبه های اول تا سوم کشور در این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.
مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی روز پنجشنبه، نتایج رتبه‌بندی رسانه‌های جهان در سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد.
سایمگو مؤسسه تحقیقاتی در اسپانیا است که به رتبه‌بندی مؤسسات و پژوهشگاه‌های علمی می‌پردازد. این موسسه اخیرا علاوه‌ بر موسسات علمی به رتبه‌بندی رسانه‌های جهان نیز پرداخته و دو دوره از آن را از سال ۲۰۲۲ منتشر کرده است.
این رتبه‌بندی با عنوان رتبه‌بندی رسانه‌های جهان منتشر شده است. هدف از انتشار این نقشه کشف، شناسایی، ارزیابی و مقایسه توسعه دیجیتال، موقعیت و رهبری شرکت‌های روزنامه از نظر شهرت در وب است.
شاخص‌های رتبه‌بندی رسانه‌های جهان
شاخص‌های زیادی برای این رتبه‌بندی به‌کار رفته است، اما مهم‌ترین این شاخص‌ها عبارتند از:
۱. امتیاز اقتدار: کیفیت کلی وب سایت و تأثیر آن بر سئو اندازه‌گیری می‌شود. این امتیاز براساس تعداد بک لینک‌ها، دامنه‌های ارجاع دهنده، ترافیک جستجوی ارگانیک و بقیه داده‌ها محاسبه می‌شود.
۲. رتبه‌بندی دامنه (AHREFS): با قدرت و اقتدار یک وب سایت اندازه‌گیری می‌شود. این امتیاز با میزان بک لینک‌های یک سایت، پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و بقیه داده‌های مرتبط محاسبه می‌شود.
۳. جریان استنادی (MAJESTIC): بازتابی از تعداد لینک‌هایی است که به یک وب سایت معین انجام شده است؛ با صرف‌نظر از اینکه لینک‌ها کیفیت خوب یا ضعیفی دارند.
۴. جریان اعتماد (MAJESTIC): کیفیت پیوندهایی که به یک وب سایت شده را اندازه‌گیری می‌کند. هرچه میزان جریان اعتماد بیشتر از جریان استنادی باشد نشان‌دهنده کیفیت لینک‌های بالاتر است.
هرکدام از این شاخص‌ها امتیازی برابر با ۲۵ درصد دارند.
معرفی برترین رسانه‌های جهان براساس رتبه‌بندی سایمگو
براین اساس «گاردین»، «نیویورک تایمز» و «یو اس تودی» به‌ترتیب از کشورهای انگلیس، آمریکا و آمریکا در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. زبان هر پنج رسانه برتر جهان نیز انگلیسی است.
جدول یک.برترین رسانه‌های جهان براساس رتبه‌بندی سایمگو

معرفی برترین رسانه‌های ایران براساس رتبه‌بندی رسانه‌های جهان توسط سایمگو
براساس معیارهای مطرح شده در رتبه‌بندی رسانه‌های سایمگو، هشت رسانه از ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند.
براین اساس «همشهری»، «تهران تایمز» و «جام جم» به‌ترتیب در رتبه اول تا سوم کشور در رتبه‌بندی رسانه‌های جهان قرار گرفته‌اند.
از این هشت رسانه فقط «تهران تایمز» به زبان انگلیسی منتشر می‌شود. رسانه‌ «شرق» نیز به زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی منتشر می‌شود. «خبر ورزشی» تنها رسانه‌ تخصصی ورزش در میان هشت رسانه برتر ایران است.
جدول ۲. برترین رسانه‌های ایران براساس رتبه‌بندی رسانه‌های جهان توسط سایمگو

این عنوان مطابق با اطلاعات درج شده در مؤسسه رتبه‌بندی سایمگو به آدرس: https://www.scimagomedia.com/rankings.php?edition=۲۰۲۳_۰۳ است.

  • نویسنده :
  • منبع :