19 دی: فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از تغییر ساعت کاری محیط‌بانان و محاسبه آن بر اساس ۲۴ ساعت کار ۲۴ ساعت استراحت خبر داد.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی در مراسم روز ملی محیط بان در سالن فدک اردبیل اظهار کرد: محیط‌بانان برای حفظ و صیانت از محیط زیست کشور شبانه روز با افرادی مقابله می کنند که تا دندان مسلح و بعضی بسیار قصی القلب و بی رحم هستند.
وی اضافه کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۵۰ نفر از محیط بانان برای حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور جان خود را از دست دادند علاوه بر این ۳۷۳ محیط بان توسط شکارچیان غیرمجاز با سلاح ساچمه ای هدف قرار گرفته شدند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد از سال آینده روز ولادت امام رضا (ع) که روز ملی محیط بان است، در تقویم کشور ثبت رسمی شود.
محبت‌خانی یادآور شد: یکی از دغدغه های کارکنان محیط زیست و محیط بانان موضوع شیفت خدمتی محیط‌بانان است که به صورت ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت است که با توجه به محدودیت های استخدامی فعلاً نمی‌توانیم این شیوه را پیاده کنیم اما براساس مصوبه روز گذشته در سازمان مقرر شد محاسبه شیفت کاری محیط بانان ۲۴ساعت کار و ۲۴ساعت استراحت قرار گیرد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: در حال حاضر محیط‌بانان هر ماه ۱۸۰ ساعت بیش از ساعت موظف در محل خدمت حضور دارند و این ساعات باید محاسبه شود.
وی یادآور شد: برابر دستور ریاست سازمان ما به التفاوت خدمت محیط بانان با توجه به بودجه سازمان پرداخت می‌شود.
محبت‌خانی ادامه داد: رئیس سازمان محیط زیست بیش از ۱۰۰ بار در ایستگاه های محیط بانی مناطق مختلف کشور حضور یافته و چهره به چهره با محیط‌بانان دیدار و گفتگو کرده است .
وی افزود: نامبرده اشراف خوبی بر مسائل سازمان دارد و در این رابطه هم ایشان معتقدند که اگر ۱۸۰ساعت پرداخت نشود این حق الناس است و ما این موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: همچنین برای تامین خودروهای عملیاتی مجوز خرید ۱۰۰دستگاه ماشین خارجی را گرفتیم و به دنبال تامین ۱۵۰ دستگاه خودرو داخلی هستیم تا کمبودهای موجود در بخش خودرو عملیاتی را برطرف کنیم.
محبت‌خانی با اشاره به نقش خانواده محیط‌بانان در حفظ و حراست از محیط زیست کشور گفت: این که سالانه ۵ هزار و چهارصد دستگاه سلاح شکاری غیرمجاز و جنگی کشف و ضبط می‌شود و از شکار حیات وحش در کشور جلوگیری می شود در این موضوع خانواده های دوستدار محیط زیست محیط بانان هم بسیار تاثیر گذار هستند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تا سال ۱۹۷۵ ارزیابی قدرت کشورها بر اساس قدرت نظامی بود اما الان عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، فضای مجازی و محیط زیست مولفه های قدرت و اقتدار کشورها هستند که به صورت هم افزا در ارزیابی قدرت کشورها مدنظر قرار می گیرند.
وی با تاکید بر لزوم حفظ و حراست از محیط زیست و توجه به توسعه سبز گفت: محیط زیست ارثی نیست که از گذشتگان بر جای مانده باشد، بلکه امانت آیندگان است و همه باید از آن صیانت کنیم.
محبت‌خانی یادآور شد: حدود نیمی از کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست، محیط‌بان هستند که در پیشانی سازمان قرار دارند و اینها از توسعه پایدار و امنیت ملی کشور حفاظت و حراست می کنند.
وی گفت: در عین حال باید توجه داشت که با ۳۸۰۰ محیط بان نمی توان از محیط زیست کشور صیانت کرد بلکه باید ۸۰ میلیون محیط‌بان داشته باشیم و ما به شکل رسمی از مردم اردبیل می خواهیم که همیار محیط‌بانان شوند و محیط زیست را حفظ کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :