19 دی: وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری بر لزوم عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری در شورای روابط عمومی اسرائیل - آمریکا اظهار کرد: هیچ تهدیدی که اسرائیل با آن مواجه است خطرناک‌تر از تهدید ایران نیست. ایران به طور مداوم اسرائیل را به نابودی تهدید و حق اسرائیل برای وجود داشتن را رد می‌کند.
وی در ادامه در اظهاراتی مدعی شد: این کشور از طریق تجهیز روسیه با پهپادهایی که برای کشتن شهروندان اوکراینی و نابودی سازه‌های آن‌ها استفاده می‌شود، ستیره‌جویی‌های خود را به منطقه و ورای آن صادر می‌کند. روسیه نیز در ازای آن سلاح‌های پیشرفته به ایران می‌دهد.
بلینکن گفت: ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این اتفاق تحت نظر جو بایدن رخ نخواهد داد. از نظر ما دیپلماسی موثق‌ترین، موثرترین و پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. در عین حال فشار اقتصادی و بازدارندگی دیپلماسی ما را تقویت می‌کند. رئیس‌جمهور شفاف ساخته که اگر ایران از مسیر دیپلماسی سرباز زند، تمامی گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای بر روی میز خواهد بود.
وی در انتها گفت: این سه رویکرد - دیپلماسی، فشار اقتصادی و بازدارندگی که شامل تقویت توانایی‌های نظامی اسرائیل نیز می‌شود - از حمایت دوحزبی برخوردار است و ما را در قوی‌ترین موضع برای رسیدگی به تهدید هسته‌ای ایران قرار می‌دهد.
ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در حالی تکرار می‌شود که مقامات ایران علیرغم تاکید بر توانمندی‌ها و پیشرفت‌های ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، گفته‌اند که تولید و بکارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد. آژانس بین‌المللی اتمی نیز تاکنون ادعاهای غرب و رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تایید نکرده است.
ادعای کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین نیز از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.
روسیه تاکید کرده است، برخلاف اوکراین که از تسلیحات متحدان خود در این جنگ استفاده می‌کند، مسکو متکی به صنایع نظامی و دفاعی ساخت داخل است.
مقامات ایران که خواستار ارائه مستندات برای اثبات این ادعا در چارچوب بررسی‌های تیم‌های فنی و کارشناسی شده بودند، تاکید کرده‌اند که از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کنند.
وزارت امور خارجه ایران در تازه‌ترین موضع‌گیری یادآور شد که «جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که مخالف جنگ اوکراین و استمرار آن است و از درد و رنج مردم اوکراین بسیار متأسف است و بر ضرورت یافتن راهکاری سیاسی برای پایان بخشیدن به آن در سریعترین زمان ممکن تاکید دارد و آماده است برای تحقق آن مساعدت نماید.»

  • نویسنده :
  • منبع :