19 دی: پس از قهرمانی تاریخی بانوی ایرانی در مسابقات جهانی تکواندو، اتفاقی در پخش تلویزیونی رخ داد که به نظر میرسد ضرورت تولید اثر موسیقایی جدید را به رخ کشید.
شبکه ورزش هنگام برگزاری مسابقههای قهرمانی جهان تکواندو، برنامه دیگری در حال پخش داشت که به محض آغاز مبارزههای «ناهید کیانی»، مبارز نامآشنای سبکوزن تیم ملی تکواندوی بانوان ایران، برنامه خود را قطع میکرد و به پخش رویاروییهای او - اینبار در وزن ۵۳- کیلوگرم - مبادرت میکرد.
ناهید کیانی که هموطنان ایرانی پیشتر و بیشتر، مبارزه او را در بازیهای المپیک توکیو، در برابر کیمیا علیزاده در وزن ۵۷- کیلو گرم به خاطر داشتند؛ که در آن مسابقه، اختلاف قد فاحش، ملیپوش ایران را در برابر ملیپوش سابق در موضع ضعف قرار داده بود. اما در مسابقههای قهرمانی جهان امسال وقتی در مرحلههای ابتدایی برابر حریفی از کره جنوبی به پیروزی رسید، امیدهای تیم ملی بانوان ایران، برای رسیدن به مدال طلا، پس از بهدست آوردن ۲ مدال برنز در بخش آقایان این دوره از مسابقهها، جوانه زد.
این اتفاق از هر جهت برای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران حایز اهمیت بود. اول اینکه بانوان ایرانی در تاریخ مسابقههای جهانی تاکنون به مدال طلا دست نیافته بودند و این اولین مدال طلای بانوان تکواندوکای ایران در تاریخ این رشته ورزشی محسوب میشد. دوم اینکه تیم ملی تکواندوی ایران که زمانی عملکرد بهنسبت درخشانی در عرصههای جهانی داشت، از ۹ سال پیش تاکنون در بخش آقایان هم نتوانسته بود به مدال طلا دست یابد. در این دوره از مسابقهها نیز ورزشکاران مرد ایرانی حتا به فینال هیچ وزنی نتوانستند برسند تا با ۲ مدال برنز، حتا پس از کشور «مالی» قرار بگیرند که رده پنجم مردان را به خود اختصاص داد. این درحالی است که تیم ملی بانوان ایران با همان تکمدال طلا، برای نخستینبار در رده پنجم ۵ تیم برتر مسابقهها نیز قرار میگرفت.
به هر حال این جوانه به بار نشست و ناهید کیانی در مسابقهی فینال در برابر مبارز چینی با یک برتری مطلق به مدال طلا و عنوان قهرمانی جهان دست یافت؛ جایگاهی که مفسران و خبرنگاران ورزشی هم تاکید داشتند، برای رسیدن به آن، پستی و بلندیهای قابل توجهی را پشت سر گذاشته و سختیهای بسیاری را تحمل کرده بود.
طبعا تلویزیون کشورمان نیز از این اتفاق خرسند بود و با وجود آنکه مسابقهها در روز خاصی پخش میشد، یکی از قطعه موسیقیهای تولید شده متناسب با قهرمانی ورزشکار ملیپوش ایران را پخش کرد. اما نکته قابل توجه در متن ترانه این قطعه بود که خطاب آن به «مرد» فداکار و از خود گذشتهای بود که برای بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی تلاش کرده و موفق شده است.
به نظرمیرسد با توجه به روند رو به افزایش افتخارآفرینی و مدالآوری زنان ورزشکار ایرانی در عرصههای جهانی و بینالمللی، دفتر شعر و موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید متناسب با موفقیت و مدالآوریهای بانوان ورزشکار ایرانی نیز قطعه موسیقی و سرود قهرمانی با شعر متناسب تولید کند.
ناهید کیانی که هموطنان ایرانی پیشتر و بیشتر، مبارزه او را در بازیهای المپیک توکیو، در برابر کیمیا علیزاده در وزن ۵۷- کیلو گرم به خاطر داشتند؛ که در آن مسابقه، اختلاف قد فاحش، ملیپوش ایران را در برابر ملیپوش سابق در موضع ضعف قرار داده بود. اما در مسابقههای قهرمانی جهان امسال وقتی در مرحلههای ابتدایی برابر حریفی از کره جنوبی به پیروزی رسید، امیدهای تیم ملی بانوان ایران، برای رسیدن به مدال طلا، پس از بهدست آوردن ۲ مدال برنز در بخش آقایان این دوره از مسابقهها، جوانه زد.
این اتفاق از هر جهت برای تیم ملی تکواندوی بانوان ایران حایز اهمیت بود. اول اینکه بانوان ایرانی در تاریخ مسابقههای جهانی تاکنون به مدال طلا دست نیافته بودند و این اولین مدال طلای بانوان تکواندوکای ایران در تاریخ این رشته ورزشی محسوب میشد. دوم اینکه تیم ملی تکواندوی ایران که زمانی عملکرد بهنسبت درخشانی در عرصههای جهانی داشت، از ۹ سال پیش تاکنون در بخش آقایان هم نتوانسته بود به مدال طلا دست یابد. در این دوره از مسابقهها نیز ورزشکاران مرد ایرانی حتا به فینال هیچ وزنی نتوانستند برسند تا با ۲ مدال برنز، حتا پس از کشور «مالی» قرار بگیرند که رده پنجم مردان را به خود اختصاص داد. این درحالی است که تیم ملی بانوان ایران با همان تکمدال طلا، برای نخستینبار در رده پنجم ۵ تیم برتر مسابقهها نیز قرار میگرفت.
به هر حال این جوانه به بار نشست و ناهید کیانی در مسابقهی فینال در برابر مبارز چینی با یک برتری مطلق به مدال طلا و عنوان قهرمانی جهان دست یافت؛ جایگاهی که مفسران و خبرنگاران ورزشی هم تاکید داشتند، برای رسیدن به آن، پستی و بلندیهای قابل توجهی را پشت سر گذاشته و سختیهای بسیاری را تحمل کرده بود.
طبعا تلویزیون کشورمان نیز از این اتفاق خرسند بود و با وجود آنکه مسابقهها در روز خاصی پخش میشد، یکی از قطعه موسیقیهای تولید شده متناسب با قهرمانی ورزشکار ملیپوش ایران را پخش کرد. اما نکته قابل توجه در متن ترانه این قطعه بود که خطاب آن به «مرد» فداکار و از خود گذشتهای بود که برای بالا بردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی تلاش کرده و موفق شده است.
به نظرمیرسد با توجه به روند رو به افزایش افتخارآفرینی و مدالآوری زنان ورزشکار ایرانی در عرصههای جهانی و بینالمللی، دفتر شعر و موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باید متناسب با موفقیت و مدالآوریهای بانوان ورزشکار ایرانی نیز قطعه موسیقی و سرود قهرمانی با شعر متناسب تولید کند.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/60042