19 دی: موشک هایپرسونیک فتاح روز سه شنبه - ۱۶ خرداد - با حضور رئیس جمهور و جمعی از فرماندهان سپاه رونمایی شد.
موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح» که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه تولید شده است، روز سه شنبه در مراسمی با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه رونمایی شد.
این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.
به گزارش ایرنا، موشک‌های هایپرسونیک (اَبَر مافوق صوت) جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که تاکنون کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی به فناوری ساخت آن دست یافته بودند.

ایران جزو چهار کشور دارای فناوری موشک هایپرسونیک شد/فتاح قابل انهدام نیست

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اعلام اینکه با رونمایی موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح» ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد، گفت: این موشک قابل انهدام نیست.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح که با حضور آیت‌الله سید ایراهیم رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: موشکی که امروز رونمایی شد، در دنیا کم نظیر است به شکلی که با این رونمایی ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد. 

‏وی افزود: موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد، هیچ ضدموشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است. 

‏فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست، گفت: موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آنها از سرعت کمی هم برخوردار است. 

سردار حاجی‌زاده همچنین درباره نحوه انتخاب نام این موشک نیز گفت: زمانی که ویژگی‌های این موشک را خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کردیم، ایشان نام فتاح را برای آن انتخاب کردند. 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: موشک فتاح از دو بخش عمده تشکیل شده است؛ قسمت نخست بخش موتور مرحله اول است و زمانی که موشک شلیک می‌شود تا به منطقه هدف می‌رسد موتور مرحله اول و پیشران مرحله اول جدا می شود. 

وی بیان کرد: موشک فتاح موشک کاملی است؛ هم موتور، پیشران، هدایت کنترل و سرجنگی دارد و توسط پیشرانی که به شکل کروی است در محدوده‌ای که پیش‌بینی شده یعنی در چند ۱۰۰ کیلومتری هدف روشن می‌شود. 

‏فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: حُسن این سامانه این است که دارای نازل متحرک است یعنی ما می‌توانیم در هر لحظه، بردار تراس را کنترل کنیم و در جهات مختلف به آن فرمان بدهیم. زمانی که این کار انجام می‌شود موشک می‌تواند در بالای جو حرکت سمتی به چپ و راست، بالا و پایین و حرکت دورانی یا ترکیبی داشته باشد. 

سردار حاجی‌زاده گفت: قادر هستیم در فاصله هزار و ۴۰۰ کیلومتری هر هدفی را اراده کنیم؛ به حول و قوه الهی دقیق آن را مورد اصابت قرار دهیم و هیچگونه هماورد و سامانه‌ای که بتواند با آن مقابله کند وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :