19 دی: رئیس جمهور با تاکید بر اینکه صنایع دفاعی و موشکی در ایران بومی شده است، گفت: قدرت و توان بازدارندگی ایران برای کشورهای منطقه، نقطه امنیت و صلح پایدار است.
سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه در آیین رونمایی از موشک هاپیر سونیک فتاح تصریح کرد: صنایع دفاعی و موشکی در ایران بومی شده است و وارداتی نیست که بتوان با تهدید این صنعت پیشرفته را به حاشیه راند.
رئیس جمهور افزود: در جنگ تحمیلی شرایط به گونه ای بود که رهبری فرمودند «تهران، دزفول و شهرهای ایران را موشک باران می‌کردند و ما قدرت دفاعی نداشتیم».
آیت الله رئیسی با بیان اینکه فرمانده کل قوا به این اندیشه بلند که «باید خود توانمند شویم» اعتقاد داشتند، ادامه داد: راه این بود که خودمان به سمت مستقل شدن در صنایع دفاعی و موشکی حرکت کنیم.
وی اظهار داشت: امروز احساس می کنیم که این قدرت بازدارندگی بودجود آمد که این قدرت و توان برای کشورهای منطقه نیز نقطه امنیت و صلح پایدار است.
بر اساس این گزارش، موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح» که توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه تولید شده است، روز سه شنبه در مراسمی با حضور رئیس جمهور و جمعی از فرماندهان نظامی از جمله سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه رونمایی شد.
این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
برد موشک فتاح ۱۴۰۰ کیلومتر و سرعت آن پیش از اصابت به هدف ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

  • نویسنده :
  • منبع :