19 دی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره حق‌آبه ایران از رود هیرمند گفت: مردم افغانستان مسلمانند و با ما پیوندهای مشترک دارند ولی هیأت حاکمه در جهت حسن همجواری حرکت نمی‌کند.

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره پروژه راه‌آهن رشت - آستارا اظهار داشت: صدور مجوزها از بحث‌های اساسی است و پروژه رشت آستارا ارزیابی محیط زیستی آن قبلاً صورت گرفته است و در راستای توسعه کشور توسعه درخور را مد نظر داریم. 

وی با اشاره به اینکه موضوعات محیط زیستی هم از پشتوانه‌های تحقق شعار مهار تورم در سال جاری است، است، افزود: همکاران من گزینه‌های متعدد تونل و تک ریلی را بررسی و همه انچه همکاران ما لازم است انجام و تأیید نشود اقدامی صورت نخواهد گرفت. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: سامانه ارزیابی زیست‌محیطی برای شفاف‌سازی ایجاد شده است و مردم می‌توانند تمام مراحل پروژه را در آن سامانه ملاحظه کنند. تمام گزارش‌ها در آن سامانه قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند در آن اظهار نظر کنند و نظرات کارشناسی خود را قرار دهند و به‌طور قطع از آن دیدگاه‌ها استفاده لازم را خواهیم برد. 

محیط زیست مسأله تزئینی و فانتزی نیست

سلاجقه گفت: مسأله محیط زیست مسأله تزئینی و فانتزی نیست و حضرت آقا هم به این موضوع تاکید داشته‌اند و دولت کنونی هیچ طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست کلنگ آن بر زمین نخواهد خورد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بسیاری از زیر ساخت‌ها در کشور اعم از توسعه اقتصادی صورت نگرفته و این موضوع به توسعه یافتگی نیاز دارد. میثاق کلی دولت در تحقق این مسأله است و کمترین جلسه است که موضوعات محیط زیستی در مبحث توسعه یافتگی آن مطرح نباشد. 

راه‌اندازی ۲ هزار خانه محیط زیست طی سال گذشته

وی بیان داشت: ۲۰۰۰ خانه محیط زیست سال گذشته راه اندازی و اکنون در حال توسعه است. ۲۴۰۰ روستا در مناطق چهارگانه محیط زیست قرار گرفته و مردم در تصمیم گیری ها نقش دارند و با بنیاد مسکن جلسه و ۲۴۰۰ روستا را اولویت بندی که چه طرح‌های با شاخص‌های محیط زیستی صورت گیرد و در معیشت پایدار هم به این موضوع توجه داریم.

افزایش ۶۷ درصدی بودجه محیط زیست

سلاجقه اعلام کرد: بودجه محیط زیست برای سال جاری حدود ۶۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و ۱۸ هزار میلیارد تومان هم بودجه دستگاه‌های دیگر در حوزه محیط زیست است. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد پسماند در استان‌های شمالی گفت: برای دولت و قوای سه گانه حائز اهمیت است و موضوعات بررسی شد و ستاد پسماند به نحو مطلوب در حال برگزاری است. عدم ورود پسماند و ایزوله کردن، جلوگیری از عدم نشت و مساله پساب قابل استفاده برای کشاورزی از مسائل مورد توجه است. شهرداری رشت هم باید به تکالیف خود عمل کند و تغییرات مدیریتی در شهرداری رشت از جمله دلایل بروز مشکل است. 

وی از اجرای ۸۸۰ طرح جامع مدیریت پسماند شهری در کشور خبر داد و گفت: مکان یابی برای دفع پسماند در استان‌های شمالی مورد توجه است و این موضوع پیچیدگی خاص خود را دارد و اقدامات در دستور کار است و برنامه برای زباله سوزی داریم. 

ماجرای دستگیری ۲ مدیر محیط زیستی

سلاجقه در مورد ماجرای دستگیری دو مدیر محیط زیستی گفت: از دستگاه‌های اقدام کننده باید سوال کنید. وظیفه دولت فساد تیزی است. آن ۲ نفر اکنون آزاد و مشغول کار هستند از دستگاه‌های مربوطه شکل و فرآیند دستگیری را سوال کنید از نظر ما فرآیند دستگیری درست نبود. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هنوز به ما در مورد موضوع اتهام این دو نفر توضیحی اعلام نشده است. 

برنامه جذب هزار نخبه زیر ۴۰ سال در محیط زیست

وی در مورد جوان‌گرایی در سازمان محیط زیست گفت: برای جذب ۱۰۰۰ نفر نیروی نخبه زیر ۴۰ سال برنامه جذب داریم که این افراد دارای اندیشه هستند و می‌توان از توانمندی آنها بهره مند شد همچنین ظرفیت استفاده از نیروهای جهادی در جهت کمک به وضعیت محیط زیست داریم و برنامه‌هایی در این راستا اتخاذ شده است. 

ارسال لایحه جدید محیط زیستی به مجلس

وی افزود: موضوع مهم دیگر حفاظت مشارکتی است که مردم باید در کنار محیط زیست باشند و در این زمینه لایحه مشارکتی را سازمان به مجلس فرستاده و در این زمینه مردم در تکثیر گونه‌های کمیاب و حفظ زیستگاه مشارکت می‌کنند و رضایتمندی خوبی در میان آنان به وجود می‌آید بنابراین محیط زیست را به عنوان یک زیرساخت مهم می‌دانند و برای حفاظت از آن تلاش می‌کنند.

وی در ادامه درباره تنش آبی در سیستان و راهکارهای محیط زیستی گفت: رئیس جمهور در سفر به سیستان ویژه این موضوع را مد نظر قرار داد. مردم افغانستان مردم مسلمان‌اند و با ما پیوندهای مشترک دارند و بسیاری از آنها در سختی‌ها همراه مردم ایران بوده‌اند ولی هیأت حاکمه در جهت حسن همجواری حرکت نمی‌کند چرا که دولت‌های دیگر هم دخالت می‌کنند. 

سلاجقه با اعلام اینکه از حقوق مردم به هیچ وجه نخواهیم گذشت، گفت: تا پایان خرداد سفری به سیستان خواهیم داشت و جلسات پیگیری مورد توجه است. 

آخرین اقدامات درباره وضعیت دریاچه ارومیه

سلاجقه درباره وضعیت دریاچه ارومیه بیان داشت: در بحث دریاچه ارومیه، تکالیف سخت‌افزاری تقریباً تمام شده است و تا پایان خرداد نیز ۱۲۰ میلیون متر مکعب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه می‌ریزد. ۳۰۰ میلیون متر مکعب هم از سد شهید کاظمی وارد شد و از نظر بارش در این حوضه نیز شرایط مطلوب است. 

وی ادامه داد: در مجموع پرداخت حقآبه است که اهمیت دارد و ما در این مورد ایستاده‌ایم و تا حصول حقآبه پیگیر دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های کشور هستیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دیوار محیط زیست به هیچ عنوان کوتاه نیست و حفظ‌محیط زیست را انجام می‌دهد و گزارش محیط زیستی راه آهن رشت - آستارا مربوط به سال ۸۷ است و کارها رفت و برگشتی رد و بدل شده و اکنون در فاز نهایی است. 

برخورد با مدیران متخلف در اجرای قانون هوای پاک

سلاجقه در پاسخ به پرسشی درباره اقدام قوه قضائیه در برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک گفت: هرجا قصوری باشد باید برخورد شود و در این زمینه با قوه قضائیه همکاری خوبی داریم. 

وی گفت: آلودگی هوا یک مسئله چندوجهی است که پیش از همه وزارتخانه‌های کشور، نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهند. سازمان هم به عنوان ناظر وظایف خود را انجام داده است و گزارش‌ها را به‌طور مداوم برای دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند. 

استقرار دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در ایران

وی از استقرار دبیرخانه اجرایی و علمی کنفرانس بین المللی گرد و غبار در سازمان محیط زیست خبر داد و گفت: این اقدام با توجه به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفته است. 

سلاجقه گفت: گسترش دیپلماسی منطقه‌ای با حضور اثر بخش در مجامع و کنوانسیون‌ها صورت گرفته و صندوق‌های منطقه‌ای مبارزه و کنترل اثرات گرد و غبار ایجاد شده است. 

وی از تهیه اطلس‌های محیط زیستی خبر داد و گفت: حدود سیصد هزار هکتار قرق اختصاصی صورت گرفته و هوشمندسازی پایش و حفاظت از زیست بوم‌های تحت مدیریت انجام شده است. 

بررسی محیط زیستی ایجاد آرامستان‌های جدید در تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره طرح ایجاد آرامستان‌های جدید توسط شهرداری تهران گفت: هر نوع طرحی از جمله در تهران توسط سازمان محیط زیست بررسی می‌شود و زمانی که آنها گزینه نهایی را اعلام کنند ما جنبه‌های محیط زیستی را بررسی می‌کنیم.

افتتاح ۱۰۰ پروژه در ۱۸ استان طی هفته محیط زیست

سلاجقه اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ پروژه در هفته محیط زیست امسال افتتاح خواهد شد که این پروژه‌ها در ۱۸ استان کشور و در حوزه‌های مختلف از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ارتقای سیستم کنترل آلودگی هوا، اجرای سیستم مکانیزه کنترل گرد و غبار، ایستگاه سنجش آلودگی هوا، سیستم پایش برخط آلایندگی هوا در خروجی دودکش‌ها، پاسگاه محیط بانی، ساختمان اداری، ایستگاه پایش کیفی هوا برای سنجش ذرات معلق، استقرار چرخه گردش متان، ساختمان موزه تنوع زیستی، تبدیل بی‌سیم آنالوگ به دیجیتال، نمایشگر اطلاع رسانی کیفیت هوا و افتتاح کلینیک رادیولوژی حیات وحش افتتاح می‌شوند. 

سرانجام آبگیری سد چمشیر و مشکلات محیط زیستی

سلاجقه در ادامه درباره آبگیری سد چمشیر بیان داشت: برخی سازمان‌های مردم‌نهاد و بعضی از مراجع علمی که البته در این راستا زیاد تخصصی عمل نکرده بودند، از ما مطالبه‌گری داشتند. ما هم مطرح کردیم که اجازه گتوند دوم را نمی‌دهیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنده شخصاً از مجموعه سد بازدید کردم و همراه با کارشناسان شوری آب را سنجیدیم و این نظارت همچنان ادامه دارد. 

وی افزود: با توجه به تشکیلات زمین‌شناسی در این منطقه بازدید منظم از مجموعه اهمیت دارد و وقتی ما نتیجه تمام بازدیدها و گزارشات‌مان را بررسی کردیم‌فق متوجه شدیم که در بالادست سد روند مطلوبی داشتیم و مشکلی نیست اما در پایین دست شوری رودخانه بالاتر و Ec حدود ۴۰۰۰ را اندازه‌گیری کردیم. در مجموع بر اساس داده‌هایی که روزانه از سد چمشیر به ما می‌رسد، مشکلی وجود ندارد.

  • نویسنده :
  • منبع :